Kylan knäckte Lidingöbanan

Elin Petersson var en av många som drabbades av förseningarna.
Elin Petersson var en av många som drabbades av förseningarna.
Lidingöbanan blev den näst mest utskällda tåglinjen i Stockholm i förra veckan. Signalfel och vagnfel ställde till det och orsakade förseningar. Orsaken var kylan. Elin Petersson var en av de som drabbades av förseningar.

I slutet av oktober i fjol började Lidingöbanan återigen trafikera sträckan Gåshaga-Ropsten efter drygt två års avstängning. Nu med nya, bekväma och moderniserade vagnar och med upprustade hållplatser.

Men under de senaste veckorna har Lidingöbanan haft många störningar. Enligt SL:s avvikelserapport har Lidingöbanan drabbats av allt fler fel. I förra veckan var Lidingöbanan den näst mest drabbade banan med spårtrafik i Stockholm med 54 störningar, bara Tvärbanan var värre.

Skärsätrabon Elin Petersson åker ofta med Lidingöbanan.

– Det var en del förseningar. Tåget tvingades köra långsamt och det höll i sig i några dagar. Jag tycker det är dåligt att man inte fick någon information. Man stod och väntade utan att få veta om det skulle komma något tåg eller inte, säger hon.

– Men de nya tågen är mer bekväma och mer tillgängliga för rullstolar och barnvagnar än de tidigare vagnarna. Så det har blivit bättre på det sättet.

Björn Sylvén, informationschef på Stockholms Spårvägar AB som i oktober tog över driften av linjen.

– Det är inte kul när det blir störningar. Det är många samverkande faktorer som ligger bakom. Vi fick problem med vagnarna och med signalsystemet. Kylan ställde till det, säger han.

Eftersom Lidingöbanan till stor del är enkelspårig kan ett signalfel få större konsekvenser.

– Blir det något fel så tvingas vagnarna vänta på varandra vid mötesplatserna. Lidingöbanan är sårbar. Att antalet avvikelser är så högt är en kombination av signal- och vagnfel, säger Björn Sylvén.

Stockholms Spårvägar AB driver trafiken men det är SL som äger vagnarna. Trots att de nya vagnarna, som är tillverkade av en spansk leverantör, började trafikera Lidingöbanan i oktober i fjol finns fortfarande teknisk personal från den spanska leverantören på plats på Lidingö för att avhjälpa tekniska fel.

– Vi hade en del fel under veckan som gick. Det var en ventil som frös och då kunde föraren inte sanda spåret, men felet har nu åtgärdats. Vagnarna kunde då bara under en period köra i 20 kilometer i timmen, säger Roland Svensson, trafikplanerare på Stockholms Spårvägar AB.

Alla förseningar har fått en hel del Lidingöbor irriterade. Hur ser ni på det?

– Visst, de hör av sig om vi blir sena. Men det är många som även är glada och tacksamma att tillgängligheten har blivit bättre.

Stockholms Spårvägar påpekar att det tar tid innan allt fungerar som det ska. Enligt Roland Svensson hade Roslagsbanan liknande problem när vagnarna var nya.

– Det pågår en uppstarts-process. Så här är det med nya vagnar och nya spår. Det är lite knaggligt i början, det finns en del barnsjukdomar. På sikt kommer det bli bra, säger han. Klarar vagnarna av den svenska kylan?

– De är framtagna för att klara minst -35 grader. Vagnarna infördes redan för två år sedan på Tvärbanan, men det har inte varit någon vinter förrän nu. Det har inte skett några kontroller när det har varit riktigt kallt, det är där problemen har uppkommit säger Hanna Wilkinson, presskontakt på SL.

Enligt Hanna Wilkinsson har SL ännu inte tagit över hela ansvaret förvagnarna. Det är fortfarande leverantören CAF som hanterar de problem som uppkommer. SL håller inne en viss del av betalningen för vagnarna tillsde klarar alla tester.