Kyrkan kräver att t-banespår flyttas

Gustav Vasa kyrka och ett ovärderligt altare hotas om tunnelbane­utbyggnaden vid Odenplan går som planerat, menar Svenska kyrkan.

Nu kräver kyrkan att landstinget tänker om kring bygget av den nya stationen.

I Gustav Vasa kyrka vid Odenplan är det som vanligt lugnt och stilla. Men snart kan den fridfulla tystnaden bytas mot byggbuller. Och i värsta fall stora skador – både i kyrkan och på det ovärderliga altaret längst fram.

– Det är Sveriges och Nordeuropas förnämsta och största barockkonstverk. Det är en dyrgrip både i kvaliteten och storheten och väldigt känsligt‚ berättar Åke Nordström, kyrkoherde i Gustav Vasas församling.

Församlingsmedlemmarna är oro­liga för den nya gula tunnelbanelinjen som ska gå från Odenplan till Hagastaden och sedan vidare till Solna. Den nuvarande tunnelbaneperrongen ligger strax norr om kyrkan.

I de planer som just nu finns ska en extra perrong byggas söder om den nuvarande, alltså alldeles intill den gamla och ömtåliga byggnaden och med ett öppet schakt på kyrkoområdet.

Det unika altaret kom i fokus ­redan vid bygget av Citybanan och sågs då som det mest känsliga f­öremålet längst hela sträckningen. Det arbetet gick bra efter långa förhandlingar med Trafikverket, menar kyrkoherden Åke Nordström. Men Citybanan byggdes ungefär 30 meter under marken. Den planerade t-banan ligger mycket högre upp.

– Med de planer som finns är riskerna för skador jättestora, ­säger Åke Nordström.

Enligt Malin Harders, projektchef för tunnelbaneutbyggnaden, ska landstinget göra allt för att kyrkan inte skadas under bygget. Hon ­bekräftar att en utbyggnad av Odenplans t-baneperrong skulle innebära ett öppet schakt nära kyrkan.

– Den plattform och det spår vi ska bygga vid Odenplan ligger väldigt ytligt. Gröna linjen är byggd från ytan och det måste vi göra med gul linje också enligt det här förslaget. Exakt hur det ska gå till är inte klart.

Men planerna kan ändras. I avtalet som ligger till grund för tunnelbaneutbyggnaden står det att man ska titta på flera möjliga alternativ för perrongen.

– Ett alternativ är att lägga sig djupare under Citybanan. Det är en av de varianter vi tittar på, säger hon.

Det är inte bara Svenska kyrkan som har haft synpunkter på den nya tunnelbanesträckningen under samrådet som avslutades i mitten av december. Många privatpersoner ifrågasätter också att tunnelbanan inte kommer att gå att förlängas i framtiden.

– Avtalet som finns innebär att Odenplan får ytterligare ett spår och en ny plattform. Den lösningen möjliggör inte en förlängning söderut, säger Malin Harders.

Under jorden strax intill Gustav Vasa kyrka ligger perrongen för gröna linjen. När gula linjens perrong ska byggas kan altaret skadas.

Med de planer som finns är riskerna för skador jättestora.Åke Nordström, kyrkoherde

Fakta

Prislappen kan bli 4,1 miljarder

Den nya tunnelbanan mellan Odenplan och Arenastaden kostar sammanlagt 4,1 miljarder kronor.

Odenplan–Hagastaden, blir cirka 1,8 kilometer. Hagastaden–Arenastaden, blir 2,8 kilometer.

Samrådet med inlämning av synpunkter pågick 17 november–14 december 2014.