– Det är fantastiskt, säger Marie Lundqvist. Hit har det kommit folk sedan 1200-talet.

I 38 år har hon varit kyrkvaktmästare i Vallentuna församling och haft ansvar för bland annat Markims kyrka.

Den står på en liten kulle och runtom oss brer det gamla kulturlandskapet ut sig. Platsen tros ha varit helig också under hednisk tid. Bakom kyrkan står en stor runsten.

Vi går in genom den grönmålade porten och kommer direkt in i vapenhuset och medeltidens bildvärld. Takets korsvalv är täckt av muralmålningar.

Muralmålningar från 1400-talet i vapenhuset, Markims kyrka. Uppe tIll vänster syns Jesus på domedagen. Ur hans mun kommer en lilja och ett svärd. Målningarna tros ha gjorts när kyrkan var ny runt år 1200 och hör till Mälardalsskolan.

Muralmålningar från 1400-talet i vapenhuset, Markims kyrka. Uppe tIll vänster syns Jesus på domedagen. Ur hans mun kommer en lilja och ett svärd. Målningarna tros ha gjorts när kyrkan var ny runt år 1200 och hör till Mälardalsskolan.

Wikipedia

Med reformationen försvann målningarna i kyrkorummet, där väggarna är vitkalkade. Men de nästan metertjocka murarna, korgolvet, som är täckt av gravstenar från 1600-talet, och dörren från vapenhuset med ett snidat vikingaskepp från 1100-talet vittnar om kyrkans höga ålder.

Sara Lantz kom till ett prästvikariat i Vallentuna kyrka för två år sedan efter att länge ha arbetat i Luleå domkyrka.

– Jag blev fullkomligt drabbad av all historia här. Mina kolleger körde runt mig till de andra kyrkorna i församlingen; Markim, Orkesta och Frösunda. Domkyrkan i Luleå är från slutet av 1800-talet och har verkligen ett pampigt kyrkorum. Men den går inte att jämföra med Vallentuna och Österåker. Jag ville vara kvar här, säger hon.

Det dök upp en tjänst som församlingsherde i Österåker-Östra Ryds församling. Hon sökte och fick den.

– Kyrkorna här är som ett diadem av historia, säger hon. Österåker har välbesökta gudstjänster och många körer. När de sjunger är det som att valven öppnar sig mot himlen. Det är kyrkorum som kan vara svåra att predika i länge men de är underbara för musiken.

Nyligen öppnade länsmuseet den digitala utställningen Medeltida kyrkor, om de över 90 kyrkor från medeltiden som finns i Stockholm. Där kan man läsa om de enskilda kyrkorna, konsten, kristnandet och om kyrkornas plats i medeltidens samhälle.

Men mest givande är förstås att själv utforska kyrkorna. Kanske ägna en mulen dag åt kyrksafari i Roslagen, rentav.

– En del lägger upp en slinga med kyrkor de vill besöka. Då ringer de oss så öppnar vi. De står inte öppna hela tiden, säger Mia Andersson, som är projektadministratör i Vallentuna församling och kyrkvaktmästare i Frösunda kyrka, även den medeltida.

Annika Almström, är präst i Täby församling och kan jämföra hur det är att hålla gudstjänst i Täby medeltida kyrka och den moderna Tibble kyrka.

– Själva gudstjänsten är ingen skillnad. Men i de riktigt gamla kyrkorna känner man historiens vingslag. Jag brukar tänka på alla människor som suttit där i glädje och sorg genom århundradena. Det är något väldigt fint och får en att känna sig som en länk i en lång kedja.