Kyrkskolans elever har is i magen

Modiga Elsa var först ut att hoppa i det iskalla vattnet.
Modiga Elsa var först ut att hoppa i det iskalla vattnet.
Tilda Pettersson är redo att hoppa i.
Tilda Pettersson är redo att hoppa i.
Tilda Pettersson kämpar sig upp ur vaken.
Tilda Pettersson kämpar sig upp ur vaken.
Om olyckan skulle vara framme är eleverna på Kyrkskolan väl förberedda.

De tränar på att plurra i isvak och ta sig upp igen.

– Jag ska försöka tänka att det är sommar och varmt i vattnet, säger Tilda Pettersson, som går i årskurs tre på Kyrkskolan i Ängsvik.

I leopardmönstrade tajts, tunna skor och vindjacka fryser hon redan. Men hon har bestämt sig.

– Det känns som ett kul avslut och jag kommer säkert att vara glad över att ha gjort det, säger hon.

Plurrningen har, efter mer än fem år, blivit något av en tradition. Där blandas spänning och mod med livsviktig kunskap om isen.

– Eftersom att vi är en skola i skärgårdsmiljö där barnen vistas så mycket vid vatten så vill vi att de ska känna sig trygga med isen. Därför fokuserar vi på utbildning, samtidigt som det är en kul sak för eleverna att få plurra, säger Håkan Hammarberg, lärare i idrott och hälsa.

Termometern visar någon minusgrad men med blåsten som kommer in över Prästfjärden känns det kallare än så.

Barnen står på rad och väntar på sin tur att få hoppa ner i den uppsågade isen. Några meter bort, bakom en avspärrning, står föräldrar med mobilkameror och hejar på.

En av dem är Andreas Ekeberg. Han har själv plurrat, men inte frivilligt.

– Jag var ute och åkte skridskor med några stycken här i vintras och kände helt plötsligt att isen blev för tunn. Jag hann tänka att jag skulle gå igenom. Men det var så konstigt för att det kändes som att tiden gick långsamt, säger han.

En viktig regel som eleverna på Kyrkskolan får lära sig är att behålla lugnet, fokusera och inte drabbas av panik när de hamnar i vattnet. Men väl nere under ytan var det svårt att vara lugn, säger Andreas.

– Jag fick lite panik, jag tror att det var ren instinkt. Jag ville bara upp, det var så kallt, säger han.

Med rätt utrustning och vänner som var med på isen gick allt bra. Men nu är han glad att han står varmt klädd och får titta på medan barnen hoppar i under säkra former.

– Det är mycket bättre! säger han.

Sedan skolan införde iskunskapsutbildningen är både barnen och de vuxna tryggare med att vattnet är så nära skolan.

Om olyckan är framme vet alla vad de ska göra, menar fritidspedagogen Roger Hansson.

– Jag märker att de har ett helt annat förhållningssätt till isen och det känns bra för oss också, när vi på vintrarna har en skolgård som sträcker sig utmed hela sjön, säger han.

Nu är det Tilda Petterssons tur att hoppa i.

Med ryggsäck, isdubbar och säkerhetslina sträcker hon ut armarna och hoppar i.

På mindre än en minut har hon plurrat, vänt sig mot kanten och tagit sig upp under klasskompisarnas jubel.

Nu väntar eskortering upp till den varma duschen och sedan ombyte.

– Det var verkligen iskallt. Men jag är så glad över att ha gjort det! säger hon.