Läckande stinkande soptunnor plågar grannar

Läckande soptunnor har plågat boende i Edsberg det senaste året.
Läckande soptunnor har plågat boende i Edsberg det senaste året.
Läckande soptunnor har plågat boende i Edsberg det senaste året.
Läckande soptunnor har plågat boende i Edsberg det senaste året.
Läckande soptunnor har plågat boende i Edsberg det senaste året.
Läckande soptunnor har plågat boende i Edsberg det senaste året.
Läckande soptunnor har plågat hyresgäster på Ribbings väg under lång tid.
Nu kan mysteriet vara på väg mot en lösning.
– Vi ska ha ett möte med två verksamheter i slutet av oktober, säger Kristina Sjöblom på Sollentuna Energi.

Det senaste året har det varit problem med soptunnor som läcker i samband med hämtnignen i Edsberg.

En av de som reagerat är Macarena Espineira som bor på Ribbings väg.

– Det blir en stor pöl på marken utanför, precis vid parkeringen som jag hyr. Det ser ut som en stor kräkning och det luktar illa, det är väldigt äckligt, säger hon.

Det ser ut som en stor kräkning och det luktar illa

Macarena Espineira, Edsberg

Första gången hon felanmälde var i oktober 2016. Och eftersom problemen återkommit har det blivit flera kontakter. Men nu har hon tröttnat på att vänta.

– Jag har pratat med Sollentuna Energi och Sollentunahem, och skickat mejl och bilder. Men det känns som att ingen lyssnar, säger hon.

När Mitt i Sollentuna kontaktar bolaget bekräftar Kristina Sjöblom, affärsområdeschef Avfall på Sollentuna Energi & Miljö, att det finns fyra ärenden från det senaste året.

– Det här får absolut inte inträffa, och om det gör det ska det saneras skyndsamt och omgående. Vi ser också att de här fyra ärendena är åtgärdade och stängda, säger Kristina Sjöblom.

Nu har SEOM dessutom en teori om vad det beror på.

– Vi har funderat på vad det här beror på, och en trolig orsak är stora mängder blött avfall från verksamheter. Vi ska ha ett möte med två dem i slutet av oktober, säger Kristina Sjöblom.

Hur upptäckte ni det?

– Det är tack vare vår entreprenör som har spaning ute på fältet. Det är lite detektivarbete bakom där vi samarbetar, säger Kristina Sjöblom.

Hur kommer sig att det har tagit närmare ett år från det att ni fick in den första felanmälningen?

– Vi har 28 000 hushåll och 680 verksamheter på sex bilar, det blir rätt många stopp på en körtur. Det kan ta tid, och vi beklagar att det har drabbat boende negativt, säger Kristina Sjöblom.