Lagen skyddar inte Arrivas bussförare

Förare i linjetrafik på sträckor under fem mil är undantagna kör- och vilotidsreglerna.
Förare i linjetrafik på sträckor under fem mil är undantagna kör- och vilotidsreglerna.
Det finns lagar på hur mycket de flesta förare i Europa får köra innan de behöver vila.

Men för större delen av Arrivas personal i Stockholms län gäller inte dessa. Det eftersom de oftast kör linjetrafik på sträckor kortare än 50 kilometer.

Norrort

– Av någon anledning är de undantagna. Det kan man tycka är lite konstigt, du blir ju lika trött om du kör stadstrafik hela dagen, säger Jimmy Danielsson på Transportstyrelsen.

Kör- och vilotidsreglerna är gemensamma EU-regler som bestämmer hur länge förare får köra innan de har rast och hur mycket vila de måsta ha.

De finns till för att för trötta förare inte ska vara ute i trafiken.

Men förare i linjetrafik på sträckor under 50 kilometer är undantagna reglerna. Därmed gäller inte regelverket för bussförare i stadstrafik.

Något specifikt regelverk för dessa som ersätter kör- och vilotidsreglerna finns inte. Därmed kan de schemaläggas hårdare av sina arbetsgivare.

Enligt kör- och vilotidsreglerna får förare köra max 90 timmar på två veckor. Av de 20 personer som Mitt i granskat scheman för så jobbade sex personer vid olika tillfällen mer än 90 timmar.

Hade de kört på sträckor längre än 50 kilometer hade det utgjort ett lagbrott, men nu gäller alltså inte lagen för Arrivas förare.

– Många bussförare hör av sig till oss och undrar om de verkligen får jobba så mycket som de gör, men det får de, säger Jimmy Danielsson.

LÄS MER

Så utnyttjar Arriva sina förare:

https://mitti.se/sa-utnyttjar-arriva-sina-bussforare/