ANNONS

Hon fick läkartid i Tyresö – om två månader

Thea Renvall fick läkartid två månader senare.
Thea Renvall fick läkartid två månader senare.
”Det är inte klokt att jag ska behöva vänta så länge för att träffa min husläkare”, säger Tyresöbon Thea Renvall som fick vänta två månader för att få tid på Aleris vårdcentral Tyresö. Men vårdcentralen är inte den enda som inte lyckats erbjuda läkare inom sju dagar.
ANNONS

– Jag blev så förbannad att jag gick till deras reception och berättade hur jag kände. Men det är inte personalen jag är arg på. Det är systemet, säger Thea Renvall, som hade samma vårdcentral i tolv år.

Thea som lider av rygg- och höftsmärtor kände i mitten av februari att hon behövde starkare mediciner. Efter flera misslyckade försök att komma fram på telefon till Aleris vårdcentral Tyresö bestämde hon sig istället för att boka en tid via nätet på 1177.se.

– Jag skrev in en rad om vad jag sökte för och fick svar rätt snabbt, säger Thea Renvall.

Vårdgaranti

Problemet var bara att tiden för husläkarbesöket som vårdcentralen föreslog för henne, den 27:e april, var om drygt två månader. Detta trots att vårdgarantin säger att alla patienter i primärvården i Sverige som bedöms vara i behov av det har rätt till ett läkarbesök inom sju dagar.

– Jag blev så arg. Sen bytte jag till Bollmora vårdcentral och där fick jag tid på en vecka, säger Thea Renvall som  dessutom anmält sitt fall till patientnämnden i landstinget.

Problem

Tittar vi närmare på statistiken för Aleris Vårdcentral Tyresö så har de haft problem just med vårdgarantin. Nya siffror från Sveriges Kommuner och Landsting visar att vårdcentralen under hösten 2016 bara hann med att erbjuda läkarbesök till 63 procent av sina primärvårdspatienter inom 7 dagar. Det var sämst i Tyresö. I länet ligger snittet på 90 procent.

– Jag vet inte vad som hänt i den här patientens fall. Men jag gillar det inte. Det skulle kunna varit min mamma och ska inte gå till så här, säger Fredrik Eriksson, verksamhetschef på Aleris vårdcentral Tyresö.

Stafettläkare

Tidigare under våren 2016 hade vårdcentralen ett 100-procentigt resultat när det gäller den här delen av vårdgarantin. Och tappet förklarar Fredrik Eriksson, som tillträdde förra våren, med att han behövde göra stora förändringar. För att få mer kontinuitet byttes alla stafettläkare och hyr-sjuksköterskor på Aleris vårdcentral Tyresö ut mot fast personal.

– Jag vill ha folk som engagerar sig i patienterna. Så det var rätt beslut. Nu fungerar vi mycket bättre. Men tyvärr gick ommöbleringen i personal-styrkan ut över vårdgarantin under hösten, -säger Fredrik Eriksson.

ANNONS

Varför fick den här patienten vänta så länge? Det var ju nyligen.

– Det vet jag inte eftersom jag inte känner till det specifika fallet. Men det ska inte vara så.

Nöjd idag

Bollmora vårdcentral som Thea Renvall bytt till ligger inte direkt bättre till i statistiken för 2016. De har sjunkit från 73 procent på våren till 69 procent i höstmätningen när det gäller att få träffa en läkare inom sju dagar. Men hittills är Thea nöjd:

– För mig handlar det här inte om politik. Jag bryr mig inte om det är en privat eller offentlig vårdcentral. Jag blir bara så förbannad när de inte sköter sig.

Träffa läkare

Den enda av Tyresös tre vårdcentraler som hade siffror som pekade uppåt förra året var Trollbäckens vårdcentral. Under hösten fick 98 procent av alla patienter i primärvården träffa läkare inom sju dagar, enligt statistiken. En ökning på 33 procent under 2016.

– Vi har korta väntetider och upp-fyller vårdgarantin. Men jag tror vi har legat på 98 procent under hela förra året faktiskt. Vi gick över från manuell till automatisk inrapportering och det är antagligen det som gett utslag i mätningen, säger Annika Weiderling, verksamhetschef på Trollbäckens vård-central.


Läs mer om Tyresö: Ett steg närmare äldrenämnd


Fakta

Så klarade sig Tyresös vårdcentraler

Att få träffa en läkare inom sju dagar i primärvården är en nationell rättighet. Stockholms läns landsting har dock en ”utökad vårdgaranti” där gränsen ligger på fem dagar. Mitt i Tyresö har undersökt hur det gick för Tyresös vårdcentraler 2016. Resultatet är baserat på den nationella vårdgarantin. ”Måluppfyllelse” i tabellerna är andel besök inom sju dagar i procent.

 Mätningen från SKL är gjord under tio dagar i april och tio dagar i oktober 2016.

Källa: Källa: Sveriges kommuner och landsting, SKL, och vardgivarguiden.se.