Min lokala hjälte

Läkartider ska frigöras med lättakut

Marja-Lena Sundström, verksamhetschef på Capio vårdcentral Viksjö.
Marja-Lena Sundström, verksamhetschef på Capio vårdcentral Viksjö.
Sedan en månad tillbaka har vårdcentralen i Viksjö testat ett nytt digitalt system som genom snabbare bedömningar av patienter, ska frigöra mer tid för läkare.

Vårdcentralen i Viksjö har sedan många år haft en lättakut, men nu har den effektiviserats. Genom ett datorsystem där patienten själv knappar in sina symptom kan sköterskan snabbare göra bedömningar och ta prover, för att sedan minska tiden hos läkaren.

– Det handlar om att öka kvalitén för patienten som inte behöver vänta så länge och snabbare hamnar rätt för rätt behandling. Samtidigt frigörs tid för läkaren, berättar Marja-Lena Sundström, verksamhetschef för Capio vårdcentral Viksjö.

Tidigare arbetade fyra läkare med lättakuten på förmiddagen, och patienter stod vid dörren redan klockan åtta. Och, enligt verksamhetschefen, hände det ofta att lättakuten fick stänga innan ordinarie tid, då trycket med patienter var så stort..

– Det här handlar om att få rätt patient på rätt plats så snabbt som möjligt, tidigare var det många som kom och registrerade sig och sedan satt och väntade fast de egentligen hade ett problem där de borde ha bokad tid. Det digitaliserade systemet är för de med lättare symptom till exempel hosta, snuva eller ledbesvär. Nu har vi en till två läkare, men har utökat öppettiderna.

Sjuksköterskan Nina Midstjärna och läkaren Soar Maronesi.

Sjuksköterskan Nina Midstjärna och läkaren Soar Maronesi är hittills nöjda med systemet.

Allmänläkare på vårdcentral sedan tre år tillbaka är Soar Maronesi.

– Det är förtidigt än att bedöma det här systemet än, men hittills så har det fungerat bra. Tidigare arbetade jag fyra dagar i veckan på lättakuten, nu är det bara två vilket ger mig mer tid för bokade besök. Det är roligare med ett mer varierat arbete. Vi har jätteduktiga sjuksköterskor och med det här så tar vi vara på deras kompetens och de kan göra snabba bedömningar med provtagning. Alla får en bedömning men ändå så frigörs resurser, berättar han.

Med det digitaliserade systemet innebär det även mindre dokumentation för läkaren.

– Eftersom patienten själv skriver i sina symptom så sparas det och kan användas i journalmallen, berättar Marja-Lena.

Ett annat mål med digitaliseringen är att minska kötiderna för bokad tid.

– Det blir ett jämnare flöde med patienter nu och många har varit nöjda med att det går snabbare. På sikt så får vi också ner kötiderna för de med bokad tid eftersom fler läkare kan arbeta med det. Det är en omfördelning av resurser, säger Marja-Lena Sundström.

Den digitaliserade lättakuten är ett projekt på sex månader, under tiden ska det utvärderas och Marja-Lena vill gärna ha patienternas synpunkter.

– Vi vill gärna ha patienternas synpunkter för att vidareutveckla det. Och jag återkopplar alltid så snart jag har möjlighet.