Landstinget förordar Roslagsbanan till city – men inte till Arlanda

Roslagsbanan till T-centralen är ett förslag som rullar vidare.
Roslagsbanan till T-centralen är ett förslag som rullar vidare.
När Mitt i frågade 100 Roslagsbor om deras önskade kollektivtrafiksatsningar, ville många att Roslagsbanan skulle fortsätta hela vägen till city. Nu är landstinget inne på samma linje.

I går, måndag, presenterade DN en rapport där Roslagsbanan förlängd till T-centralen var ett av fyra förslag i länet som trafikexperter på landstinget tror kommer att ge störst nytta i förhållande till kostnad.

I den nya rapporten har landstinget bantat sju av sina tidigare föreslagna spårsatsningar till fyra. Roslagsbanana till T-cenralen hänger kvar.

– Det är ett starkt argument för att förlänga Roslagsbanan till city, säger Shula Gladnikoff, samordnare på Stockholm Nordost om landstingets bedömning, som hon menar väger tungt.

– De ska köra trafiken på det som byggs samt sannolikt medfinansiera, säger hon.

Men hon vill inte ta ut någon seger i förskott – Först måste statens part – sverigeförhandlarna ge sitt bud till kommunerna.

Det sker 8 februari, då de presenterar vilka satsningar de förordar och vilka motprestationer som krävs.

Är det något ni är besvikna på i landstingets bedömning?

– Inte besvikna kanske. Men vi hade gärna sett en förlängning av Roslagsbanan till Arlanda bland landstingets prioriteringar.

Ett förslag som legat många Täbybor varmt om hjärtat – tunnelbanan till Täby fick redan tummen ner av förhandlarna i början av december.

Enligt landstinget skulle en förlängning av Roslagsbanan i tunnel till T-centralen kosta 7,4 miljarder i investeringar och ge 24 000 nya bostäder.