Landstinget ber om ursäkt för sommaren

medicinska-hjalpmedel
Diabetesstickor och kompressionsstrumpor är exempel på varor som landstinget levererar.
Hjälpmedel till patienter i hemmet har inte kunnat levereras som planerat och många har känt stress och oro.
Nu beklagar landstinget situationen men säger samtidigt att de nu börjar komma i fas med leveranserna.
Men framtiden är oviss.

Efter den kaosartade sommaren för patienter med medicinska hjälpmedel i hemmet ber nu landstinget om ursäkt.

– Jag beklagar det och ber om ursäkt. Vi har haft stora logistikproblem och det har varit en stor belastning både för oss och patienterna. Jag förstår att många varit oroliga, säger Anna-Lena Berggren, chefläkare på SLSO, Stockholms läns sjukvårdsområde, som sedan den 1 juni – då problemen började – ansvarar för systemet kring hjälpmedlen.

Jag beklagar det och ber om ursäkt, jag förstår att många varit oroliga

Anna-Lena Berggren, chefläkare SLSO

Sommaren ska utredas

Problemen har bestått av sena och uteblivna leveranser av livsviktiga hjälpmedel från distributören Schenker, borttappade beställningar på SLSO, dumpade paket på gatan och oannonserade nödleveranser – ibland så sent som halv 12 på natten till personer i 80-årsåldern.

Hur har det blivit såhär?

– Det kommer att göras en utredning och den vill jag inte föregripa. Jag kan bara säga att vi haft ett flertal olika logistikproblem och att vi varit väldigt engagerade i det här och gjort allt för att hitta tillfälliga lösningar, säger Anna-Lena Berggren.

Vad hade kunnat göras annorlunda?

– Det är väl precis det som utredningen ska visa.

Men är det rimligt att leverera klockan 23.30 på natten till äldre och dumpa paket ute på gatan?

– Misstag kan alltid ske, mer kan jag inte säga om det. Men det är inte meningen att leveranser ska komma på den tiden eller lämnas på gatan. Jag kan inte ge besked om varför det hänt.

Hur ska ni ta det här vidare nu?

– Vi har ju gjort en mängd åtgärder, så som att sätta in extra personal i kundtjänst. Vi är inte nöjda men det går åt rätt håll. Under nästa vecka väntas vi vara i fas med leveranserna.

I dagarna beslutade även hälso- och sjukvårdsförvaltningen att inga patienter ska betala patientavgiften för juni och juli till följd av problemen.

Oviss framtid för hjälpmedlen

Men om SLSO kommer att fortsätta driva systemet som de gjort med Schenker som distributör är oklart.

Bolaget Onemed som tidigare hade ansvaret för systemet – men som efter en lång upphandligskonflikt med landstinget inte fick fortsätta – har begärt och vunnit en omprövning av upphandlingen med Schenker.

Domen föll i förvaltningsrätten i maj och SLSO har nu att välja på att själva ta över distributionen av hjälpmedlen eller göra om upphandlingen med Onemed som en av kandidaterna.

– Den frågan är inte mitt ansvar och jag vågar inte säga hur länge det kommer vara såhär. Men så länge vi har det här uppdraget så vi fortsätter vi arbeta med det, säger Anna-Lena Berggren på SLSO.

Fakta

Det här är hjälpmedel i hemmet

Cirka 125 000 invånare i Stockholms län får varje år utskrivet förbrukningshjälpmedel.

Ofta rör det medicinska hjälpmedel för vård i hemmet, till exempel enklare artiklar som stödstrumpor och inkontinensskydd.

Men även andra mer livsavgörande produkter finns också med bland hjälpmedlen. Diabeteshjälpmedel som stickor, mat och slangar för sondmatning och andra andningshjälpmedel är exempel på dessa.

Nedan följer en lista på produkttyper som levereras till patienter i hemmet:

– Inkontinenshjälpmedel

– Diabeteshjälpmedel

– Näring för personer 16 år och äldre

– Förband- och sårvårdsmaterial

– Kompressionsmaterial

Källa: Stockholms läns landsting