ANNONS

Landstinget varnar Aleris Tyresöhälsan

Krisen på Aleris ­Tyresöhälsan fortsätter. Bara hälften av patienterna kommer fram på telefon.

Nu skickar landstinget en skriftlig varning till vårdcentralen.
ANNONS

Lokaltidningen Mitt i har i flera artiklar skildrat krisen på Aleris Tyresöhälsan. Patienter kommer inte fram på telefon och får inte tid hos vårdcentralen i den mån de önskar.

På hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning är vårdcentralen sedan länge ett känt sorgebarn. Planen är nu att skicka ut en skriftlig varning där Aleris Tyresöhälsan inom 30 dagar måste visa upp en åtgärdsplan.

– Tidigare har vi haft löpande kontakter där vi påpekat bristerna, men nu ställer vi ett kraftfullt formellt kravt, säger Peter Lundqvist, enhetschef vid hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning.

– Vi har också kontaktat ledningen för vårdkoncernen Aleris och informerat den om hur allvarligt vi ser på situationen. Vi utgår från att den ger det här högsta prioritet.

Snittet för telefontillgänglighet på länets vårdcentraler är drygt 90 procent. Tyresöhälsan Aleris når bara upp till en nivå där 50–60 procent av patienterna kommer fram.

Även det faktum att vårdcentralen saknar fyra läkare, som man för tillfället ersatt med hyrläkare, har försämrat tillgängligheten.

Magnus Björkman, Aleris Tyresöhälsans tredje chef på två år, ser dock hoppfullt på framtiden.

– Mycket faller på plats nu. Till april ska vi ha full bemanning bland sjuksköterskorna och vi förhandlar just nu med en läkare, säger han.

Magnus Björkman hoppas också att den drop in-mottagning som vårdcentralen nyligen startat i liten skala ska göra det enklare att få en tid.

ANNONS

– Vi har haft en usel tillgänglighet, men nu ser vi framåt och jag ser en stor vilja hos personalen att vilja driva det här i hamn, säger han.

Frågan är när gränsen för landstinget är nådd. Enligt Peter Lundqvist är det svårt att svara på.

– Vi kan säga upp avtalet vid allvarliga avtalsbrott. Nu har vi beslutat att skicka en skriftlig varning och om inte det hjälper får vi ta ställning till ytterligare åtgärder, säger han.

Fakta

Krisen har lett till stor patientflykt

I februari 2012 införde Aleris Tyresöhälsan ett nytt växelsystem som ytterligare försämrade en redan dålig tillgänglighet.

Ett stort antal patienter har inte fått tid hos en läkare inom rimlig tid.

Krisen på vårdcentralen har lett till en stor patientflykt.

Bollmora vårdcentral och Trollbäckens vårdcentral har infört listningsstopp, vilket gör att enbart vårdcentraler utanför Tyresö återstår för de patienter som vill byta.

ANNONS