Långholmsgatan får nya cykelbanor

Nu får bilar och bussar maka på sig. På Långholmsgatan ryker ett bilkörfält, en bussfil och en del parkeringar för att ge plats åt nya cykelbanor.

Långholmsgatan mellan Västerbron och Hornstull är stökig. Här går blåbussar och en vanlig dag kör 26 000 bilar och lastbilar här. Mellan dem ska cyklarna försöka ta sig fram. På delar av gatan finns ingen cykelbana alls trots att cyklisterna under vår och sommar utgör 15 procent av trafikanterna. Och den cykelbana som finns är smal.

Nu föreslås en rad förändringar. En av två bilfiler söderut och bussfilen mot Västerbron offras för nya cykelbanor. Flera rödljus och övergångsställen flyttas och lokalgatan mellan Högalidsgatan och Verkstadsgatan får träd, parkbänkar och kaféer.

Trafikkontoret tror inte att det får så stora följder för bilisterna eftersom det är vid Hornstull de värsta trafikstockningarna uppstår söderut och eftersom det kommer nya trängselavgifter nästa år. Norrut ska det inte bli någon påverkan alls. Men onekligen blir nu stadens prioritering av cyklar och kollektivtrafik tydligare.

– Ja, så är det. Men på Långholmsgatan försvinner inte så många p-platser. Och det väger tyngre att det blir en så mycket bättre miljö, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén, MP.

Flera läsare har klagat på cyklister som kommer i hög fart från Västerbron och inte vill stanna för rött vid Verkstadsgatan eller Hornstull.

Vad gör man åt dem?

– Självklart måste man följa regler och ta hänsyn till varandra.

Den nya Långholmsgatan ska vara klar om ett år.