ANNONS

Längre restid på Roslagsbanan

Pendlare på Roslagsbanan får räkna med att ställa väckarklockan lite tidigare på måndag.

Då stoppas tågtrafiken på sträckan Rydbo-Österskär och ersätts av bussar.
ANNONS

– Många är vana vid att åka hemifrån klockan sju och vara i stan vid åtta, men resorna kommer att ta längre tid, räkna med 10–15 minuter extra. Så har du en tid att passa, kontrollera tidtabellen innan, säger Lars-Henrik Larsson, trafikplanerare på Arriva, som tar över busstrafiken med start 24 februari.

Spårarbetet på den 5,5 kilometer långa sträckan mellan Rydbo och Åkers Runö gör att all tågtrafik mellan Rydbo och Österskär stoppas, något som berör cirka 5 000 pendlare varje dag.

När Roslagsbanan byggs om till att bli dubbelspårig ska lika många resenärer nu trängas på bussar.

– Tågen är snabba och bekväma så det blir inte bättre och lättare med bussar direkt. Resenärerna kommer att vara många, och vi förstärker såklart med fler bussar på turerna för att klara det ökade trycket, men vi kan inte lova att allt går smärtfritt, säger Lars-Henrik Larsson.

Det är inte första gången Roslagsbanan stängs av, men nytt för i år är att anslutningsbussarna 622 och 633 i Åkersberga går direkt till galoppfältet, något Lars-Henrik Larsson hoppas ska underlätta.

– Då behöver man inte byta anslutning förrän man kommer dit och det tror jag passar en del, säger han.

Den 20 juni i år stängs även Rydbo station för ombyggnad. Då går tågen endast mellan sträckan Östra station och Hägernäs.

Den 17 augusti beräknas dock arbetet vara färdigt och då öppnas linjen för tågtrafik åter igen.

ANNONS
Fakta

Kortare resor med två spår

Arbetet med att bygga dubbelspår till Åkersberga på Roslagsbanan beräknas vara avslutat 2018.

Då ska 80 procent av banans Österskärslinje vara dubbelspårig, med fler tåg och kortare resor som följd.

Mer information om tider och utökade busslinjer under spårarbetet finns på sl.se

Källa: SL

ANNONS