Min lokala hjälte

Långväga besökare på Indiska köket i Tyresö

Mostafa Sarwars restaurang lockar folk.
Mostafa Sarwars restaurang lockar folk.
Kanonbra mat. Så står det på Facebook om Indiska köket i Tyresö. Just Facebook har bidragit mycket till restaurangens långväga besökare, tror ägaren Mostafa Sarwar.

Idén om att starta egen restaurang hade funnits i flera år. Mostafa Sarwar hade jobbat 16 år inom restaurangbranschen när han en dag besökte Tyresö centrum. ”Här borde finnas en indisk restaurang”, tänkte han.

– Det finns en i Trollbäcken, men inte i Bollmora. Och så hittade vi den här lokalen.

Mostafa Sarwar tyckte inte det var nervöst att öppna eget, däremot var det stressigt och mycket att göra.

– Men med bra mat och bra service – då visste jag att allt skulle gå bra, säger han och skrattar.

Restaurangen öppnade redan i somras, men på sistone har tillströmningen av kunder ökat ordentligt. Indiska köket har nyligen fått tillstånd att servera alkohol och dessutom skaffat en Facebooksida på internet. Alkoholtillståndet innebär att stället blivit mer befolkat på helgerna, enligt Mostafa Sarwar. Fast gladast är han över Facebooks inverkan.

– Facebook gör att vi får nya kunder. Vi har besökare från både Farsta, Sköndal, Nacka och Ty- resö.

Någon har till exempel skrivit ”Hittade er på Facebook o testade!! Jättegott.” En annan berättar att han valde att ta dit hela familjen efter att ha läst om folks tyckande på internetsidan.

– Vi försöker göra den bästa indiska maten. Hemligheten bakom? Att vi bara använder färska råvaror och att vi blandar våra egna kryddor, säger Mostafa Sarwar.

Menyn är klassisk indisk, som chicken tikka, korma och lamm masala. Och kockarna är personer som Mostafa Sarwar jobbat tillsammans med på andra restauranger.

Det enda problemet är läget, anser han. Restaurangen ligger lite anonymt bredvid Godissvampen, på Vintervägen, och det gör att folk inte av slump hittar till restaurangen.

–Men att flytta, nej, nej. Folk hittar hit genom att vårt rykte sprids från mun till mun. Vi älskar mat och det vill vi visa kunderna.