Min lokala hjälte

Läppbalsam med nötsmak blev succé

I dessa burkar säljs läppbalsamet från NutellaLips UF.
I dessa burkar säljs läppbalsamet från NutellaLips UF.
Så här såg det ut då de sålde sin produkt på skolan. Från vänster syns Gamze Acaralp, Sandra Bahdi, Hikmet Öcal och Rodi Akber.
Så här såg det ut då de sålde sin produkt på skolan. Från vänster syns Gamze Acaralp, Sandra Bahdi, Hikmet Öcal och Rodi Akber.
Inspirerade av klipp från Youtube startade fyra elever på Ross Tensta gymnasium ett UF-företag som säljer läppbalsam med Nutellasmak. I nästa vecka deltar de på Stockholms UF-mässa.

Det finns klipp på Youtube om hur man kan blanda sitt eget läppbalsam med Nutellasmak. Gamze Acaralp föreslog att hon och kompisarnas UF-företag skulle satsa på det.

Ingredienserna är bivax, kokosolja, Nutella och E-vitamin.

– Det är enkelt att göra. Det gäller att ha rätt mängd av allting, säger Rinkebybon Sandra Bahdi som är marknadsförare på NutellaLips UF.

Ung Företagsamhet är en ideell utbildningsorganisation som genom så kallade UF-företag låter ungdomar träna på att utveckla och driva företag. I NutellaLips UF är Gamze Acaralp ekonomiansvarig, Hikmet Öcal är vd och Rodi Akber försäljare. De går på handelsprogrammet och har genom praktik på butiker lärt sig mer om försäljning.

Först gjorde de marknadsundersökningar och insåg att läppbalsam med Nutellasmak skulle kunna bli populärt. Marknadsföringen sker via ett Instagramkonto. Hittills har de sålt nästan 100 burkar vars innehåll är tillverkat hemma hos Hikmet Öcal.

– Det går lätt att sälja. Många tycker om Nutella. Folk kommer till oss och vill köpa. Vi behöver inte göra så mycket marknadsföring, säger Sandra Bahdi.

Deras lärare Linn Molife tycker att affärsidén är smart.

– Nutella är stort här. Förra året var det några på skolan som tillverkade mackor med Nutella. De här eleverna har träffat rätt bland ungdomarna i sitt upptagningsområde, säger hon.

Ungdomarna har fått bra respons från kunderna.

– Man får smaken av Nutella utan att nötkrämen färgar av sig på läpparna, säger Sandra Bahdi.

NutellaLips UF är ett av sex företag från Ross Tensta gymnasium som deltar i mässan ”Entreprenör på riktigt 2016” den 22-23 februari. Där får unga företagare i hela Stockholmsområdet marknadsföra sina olika produkter och har chans att vinna priser.