I början av året höjdes den socioekonomiska ersättningen till skolor i utsatta områden med drygt 130 miljoner kronor i Stockholms stad.

Skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) menar att den nuvarande omfördelningsmodellen mellan stadens grundskolor är väl genomtänkt.

– Vi har sett att likvärdigheten har minskat över tid, och att föräldrars utbildningsnivå har fått ett större utslag på elevernas resultat. Så jag ser inget utrymme att omfördela från dem som har det tuffast, säger hon.

”Går på knäna”

Men Moderaterna är kritiska.

– Det är orimligt stora skillnader. När studie­resultaten i utsatta områden halkar efter, samtidigt som lärare i inner­stan går på knäna är det ett system som missgynnar alla. Då finns det skäl att se över detta, säger oppositionsborgarrådet Andréa Hedin (M).

– Det är ett system som missgynnar elever med särskilda behov på socioekonomiskt starka skolor med låg lärartäthet.

Kan man ändra fördelningen utan att öka segregationen?

– Det finns en bred politisk­ enighet om att lägga mer pengar på skolor­ med stora behov. Men den här modellen jämnar inte ensam ut skillnaderna i resultat. Vi måste bredda synen på vilka behov som finns, och väga in exempel­vis trygghet, studiero, ohälsa­ och skolfrånvaro, säger Andréa Hedin.

Emilia Bjuggren (S) skolborgarråd.

Emilia Bjuggren (S) skolborgarråd.

Klara B Orreteg

Få har tvålärarsystem

Socialdemokraterna gick till val på att höja lärartätheten på alla skolor och att införa ett tvålärarsystem.

Målet om två lärare i varje klassrum kvarstår, säger Emilia Bjuggren, som menar att det är upp till varje rektor att bestämma om man vill satsa på två lärare per klass, eller ha mindre grupper.

Samtidigt pekar hon på att den ekonomiska situationen är tuff och nämner de senaste årens inflation, minskande barnkullar och friskolorna.

– Eftersom staden måste kunna garantera alla barn en skolplats har de kommunala skolorna en överkapacitet. Det drar upp skolpengen även för friskolorna, uppskattningen är att staden överkompenserar de fristående skolorna med mellan 400 och 800 miljoner kronor om året. De pengarna skulle kunna användas till att anställa fler lärare, säger Emilia Bjuggren.