Han är läraren som ogillar läxor

"Jag och eleverna har en deal, på lektionerna ger de järnet", säger Anders Enström.
"Jag och eleverna har en deal, på lektionerna ger de järnet", säger Anders Enström.
Anders Enström är lärare på högstadiet, här med eleven Samuel Elveberg Klockerud.
Anders Enström är lärare på högstadiet, här med eleven Samuel Elveberg Klockerud.
Gröndalsbon och läraren Anders Enström tycker att läxor är onödiga.
– Lägg krutet på att planera bra lektioner i stället för att rätta en massa läxor, säger Anders Enström som nyligen kommit ut med boken "Förlora läxan, vinn eleven".

Anders Enström är lärare i matematik, NO och teknik på högstadiet på Östra grundskolan i Skogås. Han stortrivs med jobbet – att undervisa, diskutera och väcka elevers lust att lära sig mer.

Tidigare var han också en läxutdelare av rang. Men det är han inte längre. För 6-7 år sedan slutade han att skicka med eleverna uppgifter hem. Nu har han skrivit en en bok där han ger tips om hur man kan bedriva undervisning helt utan läxor.

Jag tjatade ju på mina egna barn att göra läxorna, men de ville hellre leka eller spela fotboll

Anders Enström

Fröet till hans läxfria undervisning såddes när han märkte att hur dålig stämning läxorna skapade  i hans egen familj.

– Jag tjatade ju på mina egna barn att göra läxorna, men de ville hellre leka eller spela fotboll och så blev det en massa tjafs, gråt och tandagnisslan.

”Rätta läxor tar väldigt mycket tid”

Anders Enström anser att eleverna har rätt till sin fritid, och att lärarna skulle spara tid på att slopa läxorna.

– Att rätta läxor tar väldigt mycket tid. Jag tycker det är mycket bättre att lägga den tiden på att vässa undervisningen, säger Anders Enström.

Anders Enström hjälper elever Samuel Elveberg Klockerud på Östra grundskolan i Skogås.
Foto: Pekka Pääkkö

Vill att lärandet ska ske i skolan

Det är i klassrummet, med professionella lärare, som lärandet ska ske, menar Anders Enström. Det skapar även en mer likvärdig skola, eftersom alla barn inte har samma möjligheter att göra läxorna.

– Jag har haft elever som hämtat småsyskon efter skolan och lagat mat. Ska de också behöva stressa med läxor?

Men för tystlåtna elever kan ju läxor vara enda sättet visa vad man kan för läraren. Drabbar inte detta dem?

– Det är min uppgift som lärare att se till att alla elever får visa vad de kan. Och det finns olika metoder för det. Man kan ha ”no hands up” – vi lottar eller jag bestämmer vem som ska svara. Eleverna kan göra en podcast eller en film om hur exempelvis fotosyntesen hänger ihop, och så får alla lyssna på det, säger Anders Enström som till stor del använder digital teknik i klassrummet.

Hans elever gör förstås nationella prov, men han har inga egna prov i undervisningen. Han menar att man på varje lektion ska bedöma hur det går för eleverna, inte bara någon gång i månaden.

– Jag vet inte hur många gånger jag hört lärare säga: ”Provresultaten blev precis som jag trodde.” Men varför gör man proven då?’

Ingen entydig forskning om läxor

Forskningen är spretig när det gäller läxorna. Det finns studier som visar att de har positiv effekt på inlärningen och andra studier som visar motsatsen.

Det finns inga lagar eller regler om läxor i skolan. Om man ger läxor är det dock, enligt Skolverket, viktigt att de hänger ihop med undervisningen, förbereds och följs upp på ett bra sätt.