Alexander fick nog – möt mannen bakom Lärarmarschen

Alexander Skytte har tröttnat på att arbetsbelastningen för lärarna bara ökar och ökar.
Alexander Skytte har tröttnat på att arbetsbelastningen för lärarna bara ökar och ökar.
Som barn hotade han sin lärare med en sax – men fick hjälp i specialklass. I dag kämpar Alexander Skytte från Kallhäll för att den krisande skolan ska bli bättre.
Möt initiativtagaren till den stora lärarmarschen.

Alexander Skytte var livlig, känslosam och stökig som barn. Han hade svårt att riktigt förstå sig på sin omgivning i skolan och började lätt gråta, vilket ledde till att han blev retad. När känslorna kokade över hände det att han svarade med knytnävarna.

En dag, när han låg på klassrumsgolvet i Lundskolan, var botten nådd. Efter ett utbrott hade han brottat ner sin lärare och höll en sax mot hennes öga.

– Jag var väldigt kaosig och det blev en negativ spiral runt mig. Jag hade lika gärna kunnat hamna på ungdomshem och falla i och ur olika missbruk och sånt, säger Alexander Skytte.

Placerades i resursklass

Men så blev det inte. Han fick diagnoserna adhd och autism och omplacerades till resursklass på Tallbohovskolan, i ett separat litet rött hus, mitt på skolgården.

– Det blev räddningen. Det var en lärare och två pedagoger på fem elever med adhd och en med damp. Där blev vi sedda, säger han.

På resursskolan påbörjade Alexander Skytte sin långa resa tillbaka mot en fungerande skolgång. När han väl tog studenten från pedagogprogrammet på HTS-gymnasiet i Jakobsberg gjorde han det med högst betyg av alla på hela skolan.

Tillbaka i skolan – med nya problem

Men nu har Alexander återigen problem i skolan. Sedan fyra år jobbar han, trots sin struliga bakgrund, som lärare i idrott och engelska på Skälbyskolan i Järfälla. Likt många i hans bransch känner han sig överbelastad och frustrerad.

– Kraven ökar hela tiden samtidigt som resurserna minskar. Det läggs ständigt nya uppgifter på oss och inga gamla tas bort. Det märks på kollegorna att man börjar nå en gräns för vad man klarar av, säger han.

Alexander Skytte har sällan tid till att prata om konflikter som uppstår i elevgrupperna, eller ge lite extra tid till elever som behöver hjälp. Istället måste han sitta på sitt kontor och försöka hålla jämna steg med allt pappersarbete.

Alexander Skytte har sällan tid till att prata om konflikter som uppstår i elevgrupperna, eller ge lite extra tid till elever som behöver hjälp. Istället måste han sitta på sitt kontor och försöka hålla jämna steg med allt pappersarbete.

På väggen hänger hans schema. När han beskriver en vanlig arbetsdag har han nästan svårt att hålla sig för skratt. Alla lektioner börjar och slutar med noll minuters mellanrum. En klass ska alltså bytas mot en annan på sekunden. Den tid han har planerad till för- och efterarbete, som egentligen ska gå till att skriva diverse rapporter, går ofta åt till att bara sitta och andas.

– Ska man bibehålla kvalitén i undervisningen idag så måste man egentligen offra hela sitt privatliv. Det var inga problem för mig innan jag fick barn, men nu… Det känns som att om man har en familj, då är det svårt att vara lärare idag, säger han.

Fakta

Lärarnas dystra statistik

  • Förskollärare är den fjärde mest sjukskrivna yrkesgruppen i Sverige
  • 40 procent av alla lärare hinner inte med sina arbetsuppgifter
  • Var fjärde lärare uppger att de utsatts för hot och våld på sin arbetsplats senaste läsåret
  • Varannan lärare har funderat på att byta jobb
  • Lärartätheten går ner. I fjol gick det 55 elever per behörig lärare. Antalet har stigit varje år sedan 2011 då motsvarande siffra var 37
  • Lärarbristen är omfattande. Enligt Skolverkets prognos från 2017 behöver 77 000 nya lärare rekryteras på fem år för att alla elever ska utbildas av en lärare.
Källa: Försäkringskassan / Lärarförbundet / Skolverket / Lärarnas tidning

Startade nationell protestgrupp

Till slut fick Alexander Skytte nog. Han startade ett event på Facebook och bjöd in kollegor till en demonstration mot lärarnas arbetsbelastning.

– Det bara exploderade. Fler och fler började höra av sig och undrade om de kunde få vara med och demonstrera hos sig också.

På lördag är det dags. I sex städer, från Jokkmokk i norr till Malmö i söder, ska lärare, förskollärare, barnskötare, fritidspedagoger och rektorer göra gemensam sak.

”Jag hade fått en hel skola att gå med förlust”

Målet är att stoppa nedskärningarna, förbättra arbetsvillkoren och att samla gemensam kraft inom kåren. Men för Alexander Skytte är det mer personligt. Resursklassen på Tallbohov är nedlagd, det röda huset på skolgården rivet. Nu ska elever som Alexander istället integreras i vanliga klasser.

Han menar att barnen i för hög grad ses som inkomster och utgifter idag, i och med skolpengen.

– Jag hade setts som en extrem minuspost idag. Jag hade fått en hel skola att gå med förlust. Det är därför jag tycker det här är så viktigt, säger han.

– Hade jag tvingats integreras i en vanlig klass hade jag inte suttit här idag, det kan jag säga med garanti, fortsätter han.

S: Skolan styrs med nedskärningsbudget

Vad är Lärarmarschen?

Lärarna och förskolepersonalen i armkrok

När Förskoleupproret hörde talas om Alexander Skyttes initiativ bjöd de in honom och hans Lärarmarsch till helgens stora manifestation.

Demonstrationen går av stapeln i sex städer (Jokkmokk, Uppsala, Stockholm, Göteborg, Jönköping och Malmö) lördagen den 18 maj. Deltar gör lärare, förskollärare, barnskötare, fritidspedagoger, förskolechefer och rektorer. Även Lärarförbundet har meddelat att de tänker vara med.

På sin hemsida har lärarmarschen publicerat ett manifest, där de menar att nio av tio kommuner gör besparingar inom skolan, trots löften om satsningar. De skriver att besparingarna i kombination med kommunaliseringen 1991 och friskolereformen 1994 har ”slagit sönder ett av världen bästa och mest jämlika skolsystem.”

Manifestets två krav är:

  • Effektiviseringskraven på förskola, skola och fritidshem upphör
  • Politiker slutar lägga uppgifter på lärare utan att ta bort minst lika många samt att skollagens och läroplanens krav grundas i forskning och beprövad praktik.

Marschen börjar 13:45 på Sergels torg och går därefter till Mynttorget. Där fortsätter manifestationen med talare, bland andra Alexander Skytte.

Källa: Lärarmarschen