Lärarna berättar: ”Vi gråter i personalrummet”

Elever som kastar stolar, sjukskrivningar och kollegor som slutar efter några månader. Mitt i har skrivit om lärarflykten i Upplands-Bro. Nu pratar vi med lärarna bakom statistiken.

”Det är slagsmål nästan varje dag”

Lärare, arbetar i Bro:

”Skolan jag arbetar på är fantastisk och fasansfull, på samma gång. Vissa saker som jag möter är helt bortom min förståelsehorisont.

Det är slagsmål i princip varje dag, ofta i de lägre årskurserna. Jag står och undervisar om meningsuppbyggnad och plötsligt, kaboom, är det slagsmål. Eleverna kastar möbler, pennor och limstift och skriker saker som ”du ska dö” och ”jag ska döda dig” till varandra.

Ibland kommer man i vägen. Jag känner kollegor som gått hem med blåmärken, både på kroppen och i själen. Det är så vanligt att vi blivit immuna.

Vi har fått direktiv om att undvika att ta i barnen eller gå emellan när det blir bråk. I stället ska vi prata barnen till rätta. Men för mig är det omöjligt, ur ett medmänskligt perspektiv, att stå och se på när två barn försöker slå sönder varandra.

Barn är inte onda, men vissa blir frustrerade när orden tar slut. Då tar de till knytnävarna.

Jag har mått dåligt i perioder. Varje dag blir jag kallad hemska saker. ”Kärring, håll käften, jävla fitta, jag ska döda dig din jävla hora”. Jag har sjukskrivit mig, haft svårt att sova. Ett tag vaknade jag varje natt och tänkte ”Hur ska jag få det här att fungera?”.

Jag har börjat ifrågasätta min kompetens som lärare, trots att jag jobbat i mer än tio år. Förra veckan kom jag hem och satte mig ned på golvet och grät.

Jag ser ett oerhört engagemang bland pedagogerna och en kärlek för barnen. Lärarna gör allt för att det ska gå bra för barnen, på bekostnad av sin egen hälsa. Folk sjukskriver sig, andra sitter i personalrummet och gråter.

Barnen är fantastiska och de flesta lyssnar på vad vi säger och gör sitt allra bästa, men de fina upplevelserna dränks i allt det röriga, svåra, vimsiga och ledsamma. Det finns en förtvivlan över att inte räcka till.

Hur ska jag få upp elevernas betyg när jag lägger halva lektionstiden på att hålla ordning?”

”Bättre att jag får en smäll än att barnen får det”

Lärare, arbetar i Bro:

”Jag trivs med mitt jobb, men jag märker att det är rörigt. Jag får hoppa in lite överallt för att fylla hålen i verksamheten. Mitt uppdrag kan ändras från en dag till en annan. Jag har lyckats hamna i en bra klass, de lyssnar och är inte så stökiga. För andra är det värre.

Många av barnen på skolan har det väldigt tufft. Du kan räkna med att det finns åtminstone en eller två diagnoser i en klass. Det finns elevassistenter men de är inte alltid rätt fördelade.

Ibland blir det våldsamt, mest på raster och på fritids. Vi har gått utbildningar och vi får tips och råd om att vi ska försöka prata med barnen, för att få dem att varva ned. Men ibland tvingas man ändå gå emellan. Det har vi rätt till, så länge vi inte skadar barnen. Om barnen är i fara kan jag inte stå och titta på, det är omöjligt. Det är bättre att jag får en smäll än att barnen får det.

Det är väldigt många som har slutat. När jag började för två år sedan var vi tio som fick jobb samtidigt. Av det gänget är det bara två kvar.”

”Jag fick höra att det var mitt fel”

Lärare, slutade sin tjänst på en skola i Kungsängen:

”Jag hade jobbat i två år på skolan och hamnade i en väldigt jobbig klass.

Jag tycker inte att jag fick det stöd jag behövde för att hålla i vettiga lektioner. Det var stökigt i korridorerna och ibland kraschade lektionerna ihop. Jag fick höra att det var mitt fel, att jag inte kunde hålla koll på eleverna.

Det största problemet var att det saknades pengar till mer personal. Ibland fanns det specialpedagoger i klassrummet, men de togs bort så fort det blev stökigt i korridorerna.

När vi förhandlade lönerna fick jag ett väldigt lågt lönepåslag. Skolan ville flytta mig till en särskoleklass och satte mig på fritidsledaruppgifter, trots att jag hade helt andra kompetenser. Till slut var det inte roligt längre. Jag slutade och fick ett jobb i en annan kommun, med 3 000 kronor mer i lön. Nu trivs jag bra och har fått flera förtroendeuppdrag.

Det försvann lärare kontinuerligt från skolan och samma lärartjänster låg ute på annons i flera år. Skolan lyckas inte få folk att stanna.”

Läs hela Mitt i:s granskning här:

Lärarna flyr Upplands-Bro

Rektorn: ”Rykten tar tid att få bort”

Facket: Lärarna vågar inte prata

Så ska politikerna bryta trenden