Larm gick – men inte till polisen

Yassin Ali har inte kunnat sköta sitt jobb som förut sedan inbrottet.
Yassin Ali har inte kunnat sköta sitt jobb som förut sedan inbrottet.
Det var i resebutiken Jet 24 i Rinkeby centrum inbrottstjuvarna slog till, kvällen den 17 januari.
Det var i resebutiken Jet 24 i Rinkeby centrum inbrottstjuvarna slog till, kvällen den 17 januari.
Resebutiken Jet 24 drabbades av ett inbrott där tjuvarna rotade runt i 20 minuter och sedan fick med sig ett kassaskåp med runt 70 000 kronor.

Trots att larmet i Rinkeby centrum gick kallades polis aldrig till platsen.

Inbrottet i Yassin Alis resebutik Jet 24 kostade honom över 100 000 kronor. 70 000 kronor i stulna kontanter, 30 000 kronor för reparationen, samt många timmars förlorad arbetstid för honom och personalen.

När Lokaltidningen Mitt i besöker resebutiken pågår ett byggkaos. En resesäljare försöker sälja flygbiljetter till solen till ljudet av borrmaskin och kunderna får kryssa mellan verktyg och byggjobbare.

Det var klockan 22.16 den 17 januari som någon eller några personer bröt sig in i Rinkeby centrum genom en dörr från tunnelbanestationen. Några minuter senare krossade de rutan till resebutiken och genomsökte lokalen innan de försvann från platsen med ett 70 kilo tungt kassaskåp fylld med hela kassan på ungefär 70 000 kronor i kontanter.

Larmet, som sattes i gång vid det första intrånget gick till säkerhetsföretaget G4S, som Rinkeby centrum har anlitat.

Deras uppgift vid ett inbrott är att se till att väktare eller polis kallas till platsen. Men polisen fick aldrig larmet. Det var först morgonen efter, när Yassin Ali själv kom till butiken och möttes av glassplitter som han ringde polisen som skickade en patrull.

Det som förbryllar Yassin Ali mest är att G4S inte kontaktade polis när de fick larmet.

– Jag förstår inte varför de inte skickade polis direkt. Alla skyller på varandra, säger han.

Maria Ekström, pressansvarig på G4S, anser att larmbolaget har agerat rätt.

– Jet 24 är inte en våra kunder jag kan därmed inte kommentera om någon larmcentral har fått deras larm. Vi har inget ansvar gentemot dem. Det vi gör beror på vad som ingår i kontraktet.

Varför skickades inte polis till platsen när det hade varit inbrott i en butik?

– Det är sekretess, vi pratar inte om våra kunder. Polis tillkallas beroende på händelse, men butikerna måste också själva trygga upp sina butiker.

Yassin Ali har haft resebutiken i Rinkeby centrum i ett och ett halvt år. Han har aldrig tidigare råkat ut för inbrott, men menar att en gång är en gång för mycket.

– Jag betalar hög hyra för att ha butiken här och då förväntar jag mig att larm och övervakning ska fungera. Vi tänker flytta. Vi förhandlar med Kista galleria om att flytta dit, säger han.

Yassin Ali hoppas att personer som har sett eller hört någonting ska träda fram.

– Någon måste ha varit ute och sett hur tjuvarna släpade med sitt ett kassaskåp, säger Yassin Ali.

Polis har kunnat säkra spår på brottsplatsen, men ingen misstänkt har gripits.

Personer som har sett någonting under den aktuella kvällen uppmanas att ringa till polisen på telefonnummer 114 14.