Larm om mutor inom färdtjänsten

Färdtjänstchaufförer misstänks betala kunder för att få körningar.

Efter mutlarmet ska landstinget nu göra en stor granskning av färdtjänstbolag och förare.

– Det är mycket allvarligt, säger Kenneth Svärd på trafikförvaltningen.

Lokaltidningen Mitt i avslöjade förra veckan att det finns misstankar om att privata hemtjänstföretag mutar äldre genom att erbjuda sig att betala deras omsorgsavgift, och att ett antal företag ska granskas av staden. Nyheten spreds i hela landet och orsakade läsarstorm.

Nu kan Mitt i berätta att det även finns misstankar om fusk och mutor inom förtjänsten. Flera färdtjänstkunder har hört av sig till Lokaltidningen Mitt i och berättat att de erbjudits pengar om de väljer att alltid ringa specifika chaufförer.

När Ann-Britt hade beställt färdtjänst och satt sig i bilen fick hon erbjudandet. Chauffören ska ha frågat hur ofta hon använde färdtjänst och om hon skulle kunna tänka sig att ringa honom vid varje tillfälle. I utbyte skulle han ge henne upp till 1 500 kronor i månaden.

– Jag blev förvånad, är det så det fungerar? Jag tycker att det är fult att sko sig på skattepengar och ohederlig mot andra chaufförer, säger Ann-Britt, som egentligen heter något annat.

Nu ska Stockholm läns landsting inleda en omfattande granskning av chaufförernas körmönster.

– Det är mycket allvarligt. Dels är det skattemedel, dels är det påverkande på hela resebudgeten, säger Kenneth Svärd, affärsområdesansvarig för färdtjänstverksamheten på trafikförvaltningen.

Landstinget misstänker att det går till så att kunder som erbjudits pengar alltid ringer till en specifik chaufför och meddelar att de tänker beställa färdtjänst. Chauffören åker till adressen och när kunden gör sin beställning via landstingets färdtjänstväxel går uppdraget ut till bolagen. Via digitala system söker man efter en bil som är närmast adressen – och den chauffören får sedan körningen.

– Det finns ju en risk att förare har byggt ett nät av flera kunder, säger Kenneth Svärd.

Landstinget har avtal med åtta bolag som kör färdtjänst i länet. Lokaltidningen Mitt i har varit i kontakt med fyra av dem. De känner inte igen tillvägagångssättet, men menar att det teoretiskt skulle vara möjligt med de system som finns.

Inom kort kommer trafikförvaltningen att sammankalla ett möte med samtliga entreprenörer för färdtjänst.

– Vi vill inventera och informera. Och försäkra oss om att det här tillvägagångssättet inte växter sig till en trend, säger Kenneth Svärd.

Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen inom landstinget, säger att man kommer att följa frågan politiskt för att se hur det har hänt och hur det kan förhindrads.

– Förekommer det här är det djupt olyckligt och fullständigt oacceptabelt. Konsekvenserna kan vara en orättvis fördelning av resor mellan chaufförerna, och det är en väldigt felaktig hantering av skattepengar.

Äldre mutas av hemtjänstföretag