Larmade hemtjänsten – dröjde åtta timmar

Hemtjänsten dröjde hela natten efter att en äldre larmat. Orsak: Midnattsloppet.
Hemtjänsten dröjde hela natten efter att en äldre larmat. Orsak: Midnattsloppet.
En äldre person larmade hemtjänsten – men personalen dröjde hela natten.
Först nästa morgon kom hjälpen. Personalen skyllde förseningen på Midnattsloppet.
– Det är väldigt olyckligt och väldigt beklagligt, säger Dennis Selsborg, chef för Aleris hemtjänst.

Hemtjänsten fick lördagen 19 augusti klockan 23.30 ett larm från en äldre om att denne behövde hjälp. När ingen från hemtjänsten kom larmade den äldre igen klockan 00.20.

Men det skulle dröja ända till kl. 07.17 innan hemtjänsten kom fram. Nära åtta timmar efter första larmet.

Anmält sig själva

Hemtjänstföretaget, Aleris hemtjänst i Tanto, har nu anmält sig själva enligt Lex Sarah. Enligt anmälan berodde förseningen på Midnattsloppet som sprangs på Södermalm under kvällen och natten. Att avstängda gator gjorde att hemtjänsten inte kom fram.

– Midnattsloppet ska inte påverka om vi kan åka ut till kund eller inte, säger Dennis Selsborg, Aleris.

Men det är inte hela orsaken, enligt Dennis Selsborg, affärsområdeschef för Aleris hemtjänst. Han pekar på att det är interna rutiner som brustit.

– Det har varit kommunikationsbrister mellan våra medarbetare. Midnattsloppet ska inte påverka om vi kan åka ut till kund eller inte. Kommer man inte fram med bil för att vägar är avstängda ska det ändå gå att ta sig genom att cykla, gå eller ta tunnelbana, säger Dennis Selsborg.

– Det är väldigt olyckligt och väldigt beklagligt. Man ska kunna känna sig trygg med att hemtjänsten kommer när man larmar, fortsätter han.

Vilka konsekvenser fick detta för den äldre?

– Personen var orolig, såklart. Och undrade vart vi tagit vägen. Men i det här fallet var det ett hygienärende, inte någon som hade ramlat. Personen låg tryggt i sängen.

Fick personen några skador eller men av att behöva vänta så länge?

– Inga fysiska skador har konstaterats, men det är klart att det inte känns tryggt när man inte får hjälp trots att man använt sitt larm. Så får det inte gå till.

Hur ska ni se till att detta inte händer igen?

– Vi har pratat med alla som jobbar på natten. För att förtydliga hur vi jobbar, vilka som är våra rutiner när en kund larmar.

Vad händer med den anställde som gjort fel?

– Vi har samtal med den enskilde som inte följt rutinen.

Får hen jobba kvar?

– Det håller vi nu på och utreda.

Utreda brister

Aleris ska sedan skicka utredningen till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Detta för att visa att vårdbolaget gjort de nödvändiga åtgärder som krävs för att förhindra att äldre i framtiden inte ska behöva vänta i åtta timmar för att få hjälp av hemtjänsten.