Larmet utlöstes var sjätte sekund

Maili Backlund ringde Tele2 som skickade henne 20 sidor med tidsangivelser på de felaktigt utlösta larmen.
Maili Backlund ringde Tele2 som skickade henne 20 sidor med tidsangivelser på de felaktigt utlösta larmen.
Maili Backlund, 79, fick ett trygghetslarm beviljat av kommunen och vårdbolaget lät installera det. Men larmet löpte amok och utlöstes mer än 1 000 gånger.

I ett halvår har Maili stridit för att slippa betala den höga räkningen.

Att få rätt mot ett telebolag, kommunen eller ett hemtjänstbolag är inte lätt. Det har Maili Backlund fått erfara den hårda vägen. Hon har slussats runt mellan kommunen, Attendo och Tele 2 utan att få hjälp.

Hon torkar tårarna när hon berättat sin historia för Lokaltidningen Mitt i.

– Jag skriver en berättelse om min uppväxt för mina barnbarn men har inte orkat det senaste halvåret på grund av det här, säger hon.

I oktober förra året lät vård- bolaget Attendo installera ett larm genom IP-telefoni i hennes lägenhet på Kevinge pensionärsboende. Installationen gick ganska fort.

– De var inne i lägenheten i fem minuter, provlarmade och sa att det var helt okej, säger Maili Backlund.

Hon beskriver sig själv som oteknisk och berättar att hon litade på installatören. Syftet med larmet var att både Maili och hennes barn skulle känna sig tryggare.

– Jag har en felopererad höft och en nervskada i ländryggen. Om jag ramlar har jag svårt att ta mig upp, säger hon.

En månad efter installationen av trygghetslarmet kom räkningen från Tele 2. Maili trodde knappt sina ögon. Vanligtvis ligger den på cirka 400 kronor i månaden, nu var den på 1 800 kronor.

Hon ringde upp Tele 2.

– De såg efter i sina datalistor och såg att larmet hade gått i gång var sjätte sekund 24 timmar om dygnet. Utan att jag märkt något. Jag förstod ju att något var fel, säger Maili.

Hon ringde kommunen som beviljat hennes larm. Enligt Maili fick hon då veta att de inte var deras sak och hänvisades vidare till Attendo.

– Attendo sa att de inte hade något ansvar. De påstår att inget fel har begåtts från deras sida. De sa också att de muntligen och skriftligen upplyst om att IP-larm installeras på egen risk. Men det är inte sant. Det var ingen som upplyste mig om det när de installerade larmet.

Maili har en dator hon använder för att bland annat betala räkningar. Två gånger, senast den 1 maj, har abonnemanget stängts av för att hon inte betalat den aktuella räkningen till Tele 2.

– Jag har skött mig i alla år och betalat räkningarna i tid. Nu hotar Tele2 med att stänga av Internet­abonnemanget den 1 juni, säger Maili Backlund.

Hon beskriver sig som fattigpensionär. Efter att i många år ha varit hemma med barnen är hennes pension inte större än drygt 11 000 kronor i månaden.

– 1 000 kronor är mycket pengar för mig. Dessutom vill jag inte betala för något som jag inte använt. Det skulle kännas fruktansvärt fel, säger Maili.

Efter Mailis samtal med Tele 2 har de sänkt räkningen till drygt 1 000 kronor.

r Lokaltidningen Mitt i ringer upp Attendo berättar de att larmet fungerade precis när de hade installerat det, att de informerat om att IP-larm inte är säkra och att de av den orsaken slutat med att installera IP-larm.

Larmet löpte amok efter er installation. Kan ni inte efterskänka summan?

– Det är beklagligt det som hänt men vi har gjort vad vi kunnat, säger Caroline Pettersson, regional verksamhetschef på Attendo.

Christine Dahlbom Nygren, tillförordnad socialchef, säger att IP-telefoni i kombination med trygghetslarm är något man måste se över.

– Har det blivit en merkostnad för kunden ska vi naturligtvis göra henne skadeslös, säger hon till tidningen.

Samma dag, efter det att vi talat med socialchefen, får Maili Dahlbom ett samtal från socialkontoret. Hon slipper betala räkningen.

– Jag är så glad och skulle vilja fira med champagne, säger Maili efteråt.