”Jag har lärt mig mer här än i skolan”

Atusa Rezei med tre av eleverna i demokratiskolan. Tilda Slightam, Amanda Svelander och Melody Dietrichsteiner.
Atusa Rezei med eleverna Melody Dietrichsteiner, Tilda Slightam och Amanda Svelander.
För första gången arrangerar Upplands-Bro kommun en demokratiskola som en del av kommunens sommarjobb. Efter snart två veckor tycker eleverna att de lärt sig mer där än under ett helt år i skolan.

Tilda Slightam, Melody Dietrichsteiner och Amanda Svelander sitter runt ett fyrkantigt bord i ett rum i Brohuset.

De diskuterar hur man egentligen kan veta att det man läser, hör och ser är sant. Källkritik är ämnet och de är eniga om att det ibland krävs en del efterforskning för att få veta sanningen.

Det är bara femte dagen i demokratiskolan men de tycker redan att de fått lära sig väldigt mycket. 

– Jag har fått lära mig mer på de här fem dagarna än jag lärt mig någonsin i skolan, säger Tilda Slightam.

Ville ha nytt forum

Under kommunens demokratidag i februari kom det fram att ungdomarna i kommunen tyckte  att det saknades en forum där de kunde lära sig mer om demokrati och mänskliga rättigheter.

Det här låg till grund för Atusa Rezai som arbetar som utvecklingsstrateg på Upplands-Bro kommun. Hon började fila på en idé och någon månad senare lanserades konceptet demokratiskola, som en del av de kommunala sommarjobben.

Alla ungdomar mellan 15-18 med intresse för mänskliga rättigheter fick möjlighet till en placering på demokratiskolan, men de visste inte på förhand hur konceptet var utformat. I år fanns det fyra platser men förhoppningen är att skolan ska växa.

Redan nu kommer det ungdomar och frågar om de får delta på sin fritid, vilket de får.

– Det finns en kunskapstörst och det är fantastiskt. Det här visar att det behövs fler plattformar av och för unga, säger Atusa Rezai.

”Det vi lär oss fastnar”

Tjejerna runt bordet har lämnat källkritiken och gått över till att prata om demokratiskolan.

– Det vi lär oss fastnar, det är häftigt. Det är nog för att det är saker vi vill lära oss om, säger Amanda Svelander.

Under de tre veckor de går här får de besök av företrädare från organisationer, företag, myndigheter och föreningar som på ett eller annat sätt arbetar med mänskliga rättigheter.

De får besöka arbetsplatser och göra intervjuer med någon inom det yrke de själva skulle vilja jobba med. Melody Dietrichsteiner ska till exempel få träffa en läkare och en sjuksköterska.

– Jag vill bli obduktionsläkare , berättar hon. Det ska bli jättekul att få ställa frågor till de som jobbar i yrket.

Stärkt självkänsla

När de tre veckorna är över ska eleverna inte bara veta mer om demokrati och mänskliga rättigheter utan också ha ett bredare nätverk och en starkare självkänsla, berättar Atusa Rezai.

Eleverna, eller demokratiutvecklarna som Atusa kallar dem, är med och utvecklar konceptet under tiden skolan pågår.

– Förhoppningen är att de i framtida demokratiskolor ska kunna hålla en föreläsning, eller arrangera hela demokratiskolan, för andra ungdomar, berättar Atusa Rezai.