Läsare rasar mot jakten på bilisterna

Tyck till du också! Maila oss eller kommentera på Facebook.
Tyck till du också! Maila oss eller kommentera på Facebook.
Läsarreaktioner strömmar in efter Mitt i Solnas artiklar om parkeringsvakternas fula tricks.
"Man inför ett system som gör det svårare att vara bilägare, och intensifierar sedan lappningen. Allt i tydligt syfte att klämma bilisterna på pengar", skriver en Solnabo.

Mitt i Solnas artiklar om parkeringsvakternas fulspel på stadens gator väcker starka reaktioner. Läsare i Solna känner igen sig.

”Har själv fått en ful-lapp på Råsundavägen, jag stod 3-minuter för att hämta upp en sushi. Enligt en butiksägare står vakterna och passar på denna plats bakom huset”, skriver en Solnabo. 

”Jag vill skriva under på eländet. Nokas lyckades bötfälla vår bil några minuter före månadsskiftet. Detta för att vi satt upp nästa månads boendeparkeringsmärke framför innevarande månads. Och! – som av en händelse, var Nokas där och satte lapp på rutan! Det kanske är en rutin dom har? Att göra ett svep strax före tolv vid månadsskifte för att se vilka av Solnas invånare som har haft fräckhet att gå och lägga sig i stället för att passa in tolvslaget”, skriver en annan.

”Det stämmer – de är galna”, kommenterar en tredje.

På Facebook går debatten i flera forum.

”Artikeln ger ju förklaringen till att det inte införts något modernt digitalt boendeparkeringssysten, det hade minskat bötesinkomsterna till kommunen...”, skriver en Solnabo.

Städdagar ”ohederligt påhitt”

Solna stad har parkeringsavgift dygnet runt och sedan 2017 städdagar varannan vecka året runt. Flera tolkar det som ett sätt att få in p-böter.

”Det är inte för att städa, snöröja eller värna om miljön detta komplicerade system med städdagar införts. Nej, avsikten är att kunna driva in fler p- böter”.

Och många får böter. Anders i Huvudsta berättar att han ser vakter gå och lappa på gatan utanför honom 17.55 när städtiden går ut 18.00. De frekventa städdagarna upprör många.

”Främst irriteras jag av ”städgata” varannan vecka när gatan utanför mitt hus städas max fem gånger per år. Det är någon slags ohederligt påhitt för att skapa en påhittad anledning till att lappa”, skriver en Solnabo och får medhåll:

”Situationen i Solna är absurd. Man inför ett system som gör det svårare att vara bilägare, och intensifierar sedan lappningen. Allt i tydligt syfte att klämma bilisterna på pengar”. 

Målet kritiseras

Målet om 1,7 böter per timme och vakt ifrågasätts.

”Det låter inte jättemycket med 1,7 böter per timme. På vägen till jobbet brukar jag se 5-10 felparkerade bilar på den halvtimmen det tar”, skriver en läsare och en annan fortsätter:

”Ett mål på 1,7 böter per timme? Borde ju vara en nollvision, om de nu bryr sig om framkomlighet, lag o ordning”.

”Förare ansvariga”

Flera kallar vakternas arbetsmetoder ”fruktansvärda”, men alla är inte lika upprörda:

”Vad är det som är så upprörande med att man får en bot om man inte följer regler? P-lisorna gör bara sitt jobb och ligger inte bakom några beslut. Till syvende och sist är det vi fordonsförare som är ansvariga för hur vi parkerar”.

Vad tycker du? Mejla Mitt i:s reporter anna.wachenfeldt@mitti.se och kommentera på facebook.com/mittisolnasundbyberg/