Läsare stormar mot p-terrorn i centrum

Efter förra veckans artikel om problem­en med påstådda p-böter i Åkersberga har fler utsatta läsare hört av sig.

Nu kräver de att det ansvariga p-­bolaget stoppas.

Parkeringsbolaget Europark och Hojab är oseriösa och hittar på p-böter. Det menar flera läsare som hört av sig till redaktionen efter förra veckans artikel om bilägare som fått påminnelser för påstådda p-böter i Åkersberga centrum.

Problemet är så pass stort att flera Österåkersbor säger att de inte vill handla i centrum mer.

Flertalet av dem som drabbats tycks vara äldre personer. Av de som fått påminnelser och som Lokaltidningen Mitt i talat med är alla utom ett fåtal i 60–80-årsåldern, och alla har liknande berättelser om hur de blivit bemötta av Europark och Hojab när de försökt ta reda på vad de gjort för fel.

– När jag ringde och bad att få se p-boten sa de bara ”Hörru du, det är bara att betala. Vi ses i rätten annars”, och la på. Jag blev så jävla arg då. Det är inte seriöst, säger Åkersbergabon Sylvi Gunnarsson, 75, som fick sin påminnelse om en obetald p-bot förra året.

73-årige Sven Lindström, som drabbades i januari, fick ett ännu märkligare besked. När han ringde upp fick han svaret: ”Vi sätter inga lappar på bilarna längre, då är det vi som får betala om vindrutetorkarna går sönder. Vi ställer boten på bilen i stället”.

Även Sven fick veta att han inte kunde få en kopia av boten förrän i tingsrätten – om han skulle överklaga.

– Jag fattar inte att inte centrumledningen sätter press på dem. De förlorar ju kunder på det här. Folk flyr ju från centrum.

När lokaltidningen Mitt i förra veckan kontaktade Fredrik Westergård, operativ chef för parkeringsbolaget Europark, medgav han att det helt klart är så ”att lappar sägs försvinna i högre grad här än någon annanstans i Sverige”.

Men att det skulle förekomma fusk tillbakavisade han bestämt.

På frågan om Europark får betalt på något mer vis av Citycon än genom det man kan tjäna på att lappa bilar ville han inte gå in på avtalet, bara att ersättningen baseras på ”fler parametrar än kontrollavgifter”.