Läsare: ”Så kan Sturegatan räddas”

Många åsikter om Sturegatan.
Många åsikter om Sturegatan.
Många synpunkter – och lösningar – för handeln i centrum.
Bilfritt på Sturegatan lyfts som en idé.

Som Mitt i Sundbyberg berättade förra veckan står Dressmann näst på tur att slå igen på Sturegatan, efter femton år i Sundbyberg. Reaktionerna har varit många, och debatten om Sundbybergs centrumhandel har gått het i sociala medier.

När vi frågade er läsare hur trenden kan vändas levererades flera idéer – kanske bör Sturegatan stängas av för biltrafik? Eller är det Sundbybergarnas eget ansvar att bestämma sig för att handla lokalt?

Här är några av åsikterna som skrivits på Facebook eller ringts in till redaktionen:

”Sturegatan är tyvärr ganska ocharmig pga all biltrafik. Dåligt utbud av affärer också. Åker till Kista Galleria istället där jag kan ha med hunden – även i butikerna”.

”Jag tänker att vi som bor i Sundbyberg kan bestämma oss för att handla i affärerna i Sumpan”.

”Inte fasen har det med Signalfabriken att göra. /…/ Du har både Bromma blocks, M. O. S och Kista Galleria som konkurrerar både med klart större utbud och längre öppettider. Sundbyberg är för mig och många andra ett ställe där man äter och dricker gott”.

”Bort med genomfartstrafiken och gör om hela Sturegatan till ett gåfartsområde där motortrafiken är på besök. Låt affärer och café/restauranger växa ut i gaturummet”.

”Har inte satt min fot på Sturegatan sedan Åhlens, Lindex och Expert försvann och Signalfabriken har jag inte ens besökt”.

”Tyvärr så har snart Sumpan tappat hela den mysiga småstadskänsla som en gång fanns. Bara en massa nya stora kontorskomplex och bostäder på varenda liten ledig plätt i stadskärnan. Där försvann charmen”.

”Anledning till att butikskedjor väljer att stänga /…/ beror på att det inte är lönsamt! Vilket betyder att många i Sundbyberg inte handlar i dessa butiker, så börja handla lokalt om ni vill behålla småstadskänslan”.

”Vore jag politiker skulle jag satsa på att bygga om centrum till ett trevligt promenadstråk /…/ Skapa naturliga mötesplatser för människor på promenad i solen och förutsättningar för ett levande nattliv”.

”Gör gärna Järnvägsgatan dubbelriktad så kan vi ha Sturegatan som gågata”.

”Som gammal sundbybergare förstod jag att det skulle bli såhär. Signalfabriken blev en konkurrent, Sundbyberg är inte tillräckligt stort för båda. Sorgligt att se utvecklingen på vår fina gamla affärsgata”.

”Bilfritt bra – men svårlöst – idé”

Att stänga av Sturegatan för biltrafik lanserades 2013 som ett sätt att öka attraktionskraften. Stefan Bergström (C) är fortsatt positiv, men beslut om nedgrävningen måste komma först.

Bakom idén om ett Sturegatan fritt från bilar stod Centerpartiet. Men frågan om hur trafiken ska ledas i centrum har blivit mer komplicerad på grund av nedgrävningen av järnvägen, och nu väntar staden på Trafikverkets besked och tidtabell för arbetena i Sundbyberg.

Stefan Bergström.

– Personligen, och i mitt parti, är vi lika positiva idag till att stänga av för bilar, men vi måste avvakta Trafikverkets planer och se helhetsbilden. Det kan bli så att delar av Järnvägsgatan behöver stängas av under byggtiden och då blir det ju svårt att stoppa trafik på Sturegatan. När vi vet mer om Trafikverkets planering kan vi sätta ner foten och se hur vi ska göra med det  långsiktigt, säger Stefan Bergström, kommunalråd (C).

– Men vi kommer att testa bilfri gata på Sturegatan under året. Normalt stängs den av tre gånger per år, men vi ska hitta fler tillfällen och fler aktiviteter.

Han instämmer i läsarnas bild av utvecklingen på Sturegatan, men lyfter än en gång helhetsperspektivet.

– Centrum som helhet har blivit mer attraktivt med Signalfabriken, området kring Bananhuset och Landsvägen. Vi har H&M och ett helt annat restaurangliv än för tio år sedan. Standarden har gått upp. Men visst, Sturegatan är förloraren i det här. Det är oerhört sällan jag handlar på Sturegatan. Jag köpte målarfärg där och det är ju bra, men det blivit mindre attraktivt, det är inget att hymla med.

Han understryker att stadens ansvar i det är att se till att den offentliga miljön är trevlig, att skapa bättre möjligheter för cyklister och framkomlighet. Det finns planer på popup-butiker och kaféer i centrum under byggtiden av nya stadskärnan, och på kortare sikt ska Nybergs torg få sig ett lyft. Det hoppas Bergström skapar dragningskraft till Sturegatan.

– Nybergs torg är ett väldigt fint, intimt torg men som idag saknar offentliga platser utöver sittmuren mot Sturegatan. Jag har tagit initiativ till att tillsammans med Förvaltaren utveckla det till en trevligare yta redan till sommaren. Det kan bli vad som helst – konst och kultur vore trevligt.