Läsarna: Här är Sollentunas struligaste trafikplatser

Korsningen vid KOM köpcenter där Norrvikenleden möter Bollstanäsvägen är strulig, enligt läsarna.
Korsningen vid KOM köpcenter där Norrvikenleden möter Bollstanäsvägen är strulig, enligt läsarna.

Knepiga rondeller, lömska utfarter och trafikljus som inte fungerar – det är några av svaren när vi frågade er läsare vilka som är Sollentunas struligaste trafikplatser.

KRÅNGLANDE RÖDLJUS

En av platserna som många läsare återkom till är rödljus-korsningen vid KOM köpcenter i Rotebro, där Norrvikenleden möter Bollstanäsvägen.

”Stått och blinkat på gult sen före jul. Vad är det frågan om?!”, skriver en Sollentunabo.

Den senaste tiden har det inträffat en rad incidenter här. Senast häromveckan, då en förare som inte iakttagit väjningsplikten och kolliderat med en annan bil fick böter på plats. Kommunen jobbar nu med att lösa problemet.

– Det är en gammal anläggning, och det har varit problem där till och från sedan i höstas. Det började efter några kraftiga regn, och sedan blev det värre och värre, säger Christer Lundkvist på trafik- och fastighetskontoret.

Just nu ser kommunen över ritningarna på ledningsnätet för sedan byta ut de ledningar som krånglar.

– Inom ett par veckor bör det vara avklarat, säger Christer Lundkvist.

Problemen med rödljusen i korsningen har debatterats flitigt på sociala medier. Dessutom har det delat upp kommentatorerna i två läger. Dåligt av kommunen, menar vissa medan andra hävdar att vanligt trafikvett räcker för att klara sig förbi de gult blinkande ljusen utan plåtskador.

Christer Lundkvist lutar åt det sistnämnda och påminner om betydelsen av det gula blinkandet.

– Gulblinket betyder inte att ljusen är trasiga, det är en inställning som betyder att man ska passera med försiktighet, säger han.

Andra trafikljus som våra läsare påtalat är dem i korsningen vid brandstationen, och dem i Vibykorset.

”95 % av trafiken ska till Viby och 5 % kör rakt fram mot Rotebro. Ljusen är inställda som om det vore tvärtom. Mitt i natten kan man få stå hur länge som helst fast det inte finns en enda bil i sikte”, skriver en Sollentunabo.

En förklaring till detta kan vara att trafikljusen är programmerade att slå om efter jämna intervall, i stället för att känna av trafikrörelserna.

– En del av våra trafiksignaler har några år på nacken och kan inte programmeras olika för dagtid och nattetid, säger Caroline Quistberg, på trafik- och fastighetskontoret.

Under 2016 ska det göras en översyn av samtliga trafikljus i kommunen.

– Vi behöver få bättre koll på vilka som fungerar bra eller dåligt.

MOTORVÄGENS PÅ- OCH AVFARTER

Att E4 är Sollentunas mest olycksdrabbade väg är föga förvånande. Sträckan mellan Polishögskolan och Häggvik står för 40 procent av trafikolyckor i norrort.

Ofta smäller det i anslutning till av- och påfarter.

”Vägarbete, extremt kort påfart med betongblock under E4:an. Täbyborna kommer med full gas och man får tvärnita och tokgasa”, skriver en Sollentunabo om påfarten söderut vid Häggvik.

Antalet bilar på vägarna lär inte bli färre inom den närmaste framtiden, men bilisterna kan göra sitt för att minska olycksrisken, menar Magnus Johnsson på polisens tidigare trafiksektion. Han tar upp två av trafiksäkerhetens käpphästar: hastighet och avstånd.

– När det går för fort, och bilarna ligger för nära samtidigt som det sker många förflyttningar mellan filerna – då blir det incidenter.

DÄR CYKELBANOR KORSAR VÄGAR

”Alla ställen där cykelbanor korsar bilväg”, svarade en läsare på frågan om Sollentunas struligaste trafikplatser.

Dessa ska bli färre.

– En sak som ingår i kommunens cykelplan är att separera cykelvägarna från biltrafik, säger Björn Sax Kaijser på trafikkontoret.

Dessutom ska cyklister och gångtrafikanter separeras i större utsträckning genom att bygga bredare cykelbanor, och i de fall cykel- och bilväg korsas kan passagerna utformas så att bilarna måste sakta ner.

Ett lika stort problem för cyklisterna, om inte större, är singelolyckor.

– Det är väldigt vanligt, något som till stor del beror på skötseln av cykelvägarna, säger Hans Yngve Berg, analytiker på Transportstyrelsen.

Björn Sax Kaijser replikerar:

– Vi har stort fokus på snöröjning, halkbekämpning och att samla upp sand och grus som orsakar många olyckor på våren.

RONDELLERNA I HÄGGVIK

Flera av Sollentunas knepigaste rondeller har en sak gemensamt: de ligger i Häggvik.

”Häggviksrondellen, Stinsenrondellen och utfarten nedanför Volvo Lastbilar är den struligaste och farligaste sträckan i norrort. Dagligen sker mindre incidenter och minst 1-2 gånger i månaden händer det något allvarligare”, skriver en läsare.

Även Edsbackarondellen lyfts fram som besvärlig.

I grunden anses rondeller vara mer trafiksäkra än flervägskorsningar – så länge man kör rätt. Magnus Johnsson på Norrortspolisen säger att de största felen är att folk kör in för fort, eller ligger i fel körfält. Den som är osäker kan fräscha upp kunskaperna på Körkortsportalen eller Transportstyrelsens sida.

– Jag använder dem själv på fältet. Att jag lägger fem minuter på att överbevisa en bilist kan spara in tiotusentals kronor i rättegångskostnader.

Fakta

Fler läsaråsikter:

”Edsbackarondellen, den är hopplös, folk kan inte köra i den.”

”Korsningen mellan Sollentunavägen och Nyodlingsvägen, vid Blå huset.”

”Utfarten vid Volvo lastvagnar från Kista på eftermiddagen, borde finnas en rondell där.”

”Under motorvägen, vid bensinmacken, huvudleden ner mot Rotebro centrum. Är man inte riktigt uppmärksam kan man få en bil i 70 km/h i sidan.”

Källa: Facebook