Läsarna listar trafikfarorna i Vallentuna

Gamla Norrtäljevägen utanför bilisten.
Gamla Norrtäljevägen utanför bilisten.
Vänstersväng från Teknikvägen till Väsbyvägen.
Vänstersväng från Teknikvägen till Väsbyvägen.
Rondellerna vid undergången under järnvägen.
Rondellerna vid undergången under järnvägen.
Ormstaskolan
Ormstaskolan
Trafikplatserna som inte fungerar enligt läsarna:

Via Facebook frågade lokaltidningen Mitt i Vallentunaborna vilka trafikplatser och trafiksituationer som inte fungerar i kommunen. Många hörde av sig och flera av synpunkterna kan ni läsa här.

Lindholmsvägen var en väg som många tyckte till om. Det fanns en oro för hur den kommer att utvecklas när Hagalundsskolan och det nya bostadsområdet Åbyholm blir klart.

Daniel Jäderland, trafikplanerare på Vallentuna kommun, berättar att de ska se över vägen för att få till en bättre lösning.

– Vi ska se över området i höst för att se vad det finns för behov. Utvecklingen av bostäder och Hagalundsskolan gör att det kommer att behövas en säker passage, säger han.

Han berättar att flera personer hör av sig varje vecka till förvaltningen med synpunkter om vad som borde göras i kommunen när det gäller trafiken.

– Många önskar mer långsam trafik på sin bostadsgata. Sedan är det flera som också hör av sig med synpunkter om vägarna på landsbygden. Men där är det oftast Trafikverkets ansvar.

Utanför Vallentuna tätort är det oftast Trafikverket som ansvarar för vägarna eller så är det enskilda vägar.

Många av åtgärderna som genomförs är också underhållsarbete; ny beläggning, asfaltering eller lagning av hål i vägen.

För att komma i kontakt med förvaltningen om gator och trafiken kan man antingen ringa eller skicka ett mejl.

En punkt som ni läsare tog upp var avsmalningarna av vissa vägar. Detta är en åtgärd för att sänka hastigheten enligt Daniel Jäderland.

– Vi anlägger inte gupp på dessa vägar om det också kör en del bussar där också, då de är känsliga för dem. Avsmalning fungerar bra i stället för att få ner hastigheten, säger han.

Men han tillägger att de kollar upp sådana åtgärder, då det inte alltid finns bara en lösning.

Flera arbeten med att förbättra trafiksäkerheten i Vallentuna fick i mitten av april grönt ljus från kommunstyrelsens teknik- och fastighetsutskott.

Bland annat ska en hastighetspåminnare sättas upp på Lindholmsvägen strax före övergångsstället vid Gästrikevägen. Dessutom ska trottoarer byggas på flera håll, som vid Krokusvägen vid Gustav Vasa förskola och vid Bylevägen.

Fakta

Här ska kommunen förbättra trafiken:

Hastighetspåminnare på Lindholmsvägen. Sätts upp i södergående riktning strax före övergångsställe vid Gästrikevägen.

En trottoar ska byggas på Krokusvägen vid Gustav Vasa förskola.

Korsningen Bylevägen–Zetterlunds väg ska byggas om.

En trottoar ska byggas längs med Bylevägen och en vid Lagerfelts väg.

Källa: Vallentuna kommun

Väsbyvägen:

I korsningen Teknikvägen–Väsbyvägen vore det perfekt med en rondell. Det saktar ner farten och gör det möjligt att svänga vänster ut på Väsbyvägen i rusning utan att riskera livet.

Trafikplatserna som inte fungerar enligt läsarna

”50-sträcka där folk kör i 90 och riktigt mycket omkörningar. Många som har hållit på att krocka med omkörningsbilarna när de som ska ut från sin tomt sticker ut nosen försiktigt. De är ju inte beredda på att få en bil från sin högra sida i fel körfält.”

Vadavägen:

”Vadavägen är visserligen en 70-väg, men det betyder ju inte att man måste lägga till en etta framför sjuan.”

Lindholmsvägen:

”Lindholmsvägen! Dagligen möter man lastbilarna, som åker till och från det nya bygget, på fel körbana över krön och kurvor.”Lindholmsvägen längs med IP:

”Speciellt korsningen vid Åbyholms­vägen–Parkvägen. Den vägsträckan kommer att bli värre och värre i takt med utbyggnaden av Hagaskolan och bostadsområdet samt över tid avsaknad av Arningeledens förlängning som ökar trafikbelastningen mångdubbelt.”

Karlbergsvägen:

”Man trycker gärna extra på gaspedalen på Karlbergsvägen. Det har blivit en accelerationssträcka fram till mötes refug/avsmalning, där man måste bromsa in för övergångställe och möte. Det är 30 km/h vid skola och sen 40 km/h, men det är betydligt högre hastighet som körs.”

Rialavägen:

”Det värsta jag vet är de bilister som kommer och ligger mitt på vägen så att man själv får kasta sig ut på sidan med hjärtat i halsgropen! Kör i 70 om du kan vägen och håller dig på kanten, annars låt bli!”

Kårsta:

”Genom Kårsta. Speciellt de som är på väg nerför backen men även åt andra hållet. Det är 30 km/h genom Kårsta nästan hela dygnets 24 timmar och få kör i 30 km/h. Har suttit på bussen när det har gått i 60! Det finns både skola och dagis i Kårsta, ett vid Kåtsta Torg där sikten är rätt så dålig nerifrån. Kommer det ett fordon som kör alldeles för fort kan det gå illa. Polisen står ibland vid Kårsta Torg men det är nog dags igen.”

Vallentuna kommun:

”Vid de tidigare omskrivna avsmalningarna som dyker upp som maskrosor lite var stans i kommunen, vilka på grund av avsaknad av skyltar om företräde skapar osäkerhet, otydlighet och rena gissningslekar i ute i trafiken, vilket jag anser att man inte bör ha. Det skapar irritation och olyckstillbud som kan skapa olycka. Jag hoppas att det inte sker en olycka med dödlig utgång innan något görs åt detta gassande i trafiken.”

”Vid elkraftstationen kör många bilar och lastbilar på fel körbana. För ett år sedan fick jag backspegeln avkörd utav en buss som genade över på min sida.”

”Rondellerna vid macken och Roslagsbanan. Där kan folk i vanlig ordning inte köra.”