Elever knäcker läskod med artificiell intelligens

Elever i årskurs två till fyra testas. Här mäts Elton Roséns läsförmåga.
Elever i årskurs två till fyra testas. Här mäts Elton Roséns läsförmåga.
Eleverna på Sandbergska har fått ett nytt verktyg för att knäcka läskoden. Skolan är först i Väsby med att analysera barnens läsförmåga med hjälp av artificiell intelligens.
– Det är jättespännande, säger rektor Eva Svensson.

– Nu måste jag först ställa in så att du sitter bra, säger läraren Catharina Wahlund.

Elton Rosén är åtta år och går i andra klass. Det här är första gången hans läsförmåga analyseras med hjälp av artificiell intelligens. Vanligtvis får eleven sitta själv i rummet, men nu är både rektor Eva Svensson och Catharina med i rummet.

Särskilt science fiction-aktigt är det egentligen inte. Inga elektroder kopplas till huvudet för att mäta hjärnans aktivitet, inga speciella framtidsglasögon krävs – bara ett datorprogram som registrerar Eltons ögonrörelser.

Över på några minuter

Testet tar bara några minuter och består av tre delar. Högläsning, följdfrågor och tyst läsning. Samtidigt som Elton läser kan Catharina se hans ögonrörelser sin dator.

– Toppenbra, Elton! Hur kändes det? frågar Catharina.

– Bra, säger han med ett leende.

Sandbergska har använt programmet sedan september. Tidigare mättes elevernas läs- och skrivförmåga med så kallade DLS-test (Diagnostiskt material för analys av läs- och skrivförmåga).

– Det tog mycket längre tid. Här får vi allting snabbare och mer konkret. Vi kan se läshastigheten, vilka ord och bokstäver ett barn fastnar på och så är det frågor till som visar läsförståelse. Det blir väldigt tydligt vilka elevens utmaningar är och vilka insatser som krävs, säger Catharina Wahlund.

Ögonrörelserna analyseras

Testet skickas till företaget Lexplore som analyserar elevens ögonrörelser med hjälp av artificiell intelligens. Resultatet får skolan två dagar senare.

– Analysen säger oss hur vi ska arbeta med eleven framöver. Vi får även diagram och staplar på gruppnivå för att kunna planera läsundervisningen i klassrummet, säger Eva Svensson.

Catharina Wahlund och Eva Svensson granskar elevernas resultat.

Hon är mer än nöjd med det nya verktyget.

– Vi är bara i starten av detta, det är jättespännande. Det ger väldigt goda möjligheter att hjälpa alla barn och inte tappa någon på vägen.