Låst läge för gångtunneln vid Odenplan

Oklar framtid. Den gångtunnel som har planerats vid Odenplan har mött flera hinder.
Oklar framtid. Den gångtunnel som har planerats vid Odenplan har mött flera hinder.
Alla gillar tanken på en gångtunnel under Odengatan.

Men ingen vet vem som ska betala för den eller när den ska byggas.

För ett par år sedan bestämde Stockholm stad att det skulle byggas en gångtunnel under Odengatan. Den behövs när Citybanan öppnar och massa folk strömmar till Odenplan.

Tunneln ska avlasta övergångsstället vid Norrtullsgatan och ge en trafiksäker passage.

Så staden inledde förhandlingar med SEB Trygg liv. SEB äger fastigheten Adlern Mindre 34 – Åhlénshuset – och tyckte också att tanken på en tunnel var bra. Fastighetsägaren var beredd att betala halva tunneln, och där skulle man kunna ha butiker, tänkte SEB.

Men så uppstod problem och förändrade förutsättningar. SEB hade tänkt bygga om Åhlénshuset och bygga lägenheter i området. Men den detaljplanen fick inte godkänt.

Sedan bestämdes att tunnelbanan ska byggas ut. När tunnelbanan byggs grävs en massa hål i marken och trafiken måste ledas om. Det leder i sin tur till att det kanske inte går att bygga någon gångtunnel innan tunnelbaneutbyggnaden är klar. Tråkigt, tycker SEB, och man är nu inte längre intresserad av att vara med och betala för en tunnel.

Så nu vet ingen riktigt vad som händer.

– Vi sitter just nu i förhandlingar med SEB. Samtidigt behöver vi bilda oss en uppfattning av vad tunnelbaneutbyggnaden innebär för Odenplan. Därför har vi också diskussioner med förvaltningen för tunnelbaneutbyggnad, säger Victoria Zimmermann Grönros på exploateringskontoret.

Hur stor är risken att det inte blir någon tunnel?

– Vi har fortfarande den ambitionen. Vi har en markanvisning, men inga skarpa avtal.

Er ambition var att påbörja bygget av gångtunneln nästa år. Kan ni göra det?

– Vi har inte haft någon uttalad tidplan. Den ursprungliga tanken kan ha varit att påbörja bygget någon gång nästa år, men förutsättningarna har ändrats i och med tunnelbaneutbyggnaden. Och de planerna är i ett tidigt skede. Vi har aldrig haft några skarpa avtal. Vi jobbar på med samma ambition, men förutsättningarna är mer komplicerade nu.