Lastbilar ska köras genom Sätraskogen

Ett 60-tal lastbils­turer per dag kommer att genomkorsa Sätraskogen under ett år. Sedan ska stenmassorna från bygget av Förbifarten forslas bort via båt.

Redan i höst kommer förberedelserna för bygget av Förbifart Stockholm att märkas i Sätraskogen. Men först efter en dom i Miljödomstolen, som väntas vid årsskiftet, kan arbetet påbörjas på riktigt.

Vägen kommer att gå i en tunnel under Skärholmens centrum och Sätraskogens naturreservat och sedan under vattnet mot Kungshatt.

En av arbetstunnlarna ska placeras i utkanten av Sätraskogen vid Sätra varv och arbetet beräknas pågå under sex år.

Arbetstunneln kommer att fungera som en utförsel­station för bergmassorna som sprängs bort vid tunnelbygget.

– Sprängmassorna kommer att gå på gummiband i tunneln och sedan ut till piren som vi bygger vid varvet. Därifrån ska de forslas bort per båt, säger Johan Brantmark projektchef för Förbifart Stockholm.

Han säger att den delen av arbetet inte kommer att medföra något buller. Där­emot måste ju de som arbetar där ta sig till och från sin arbetsplats. Ett bullerplank sätts upp längs Sätragårdsvägen. Bullerplanket kommer särskilt att behövas under det första året då själva arbetstunneln och piren ska byggas. Transporter till och från bygget ska nämligen ske med lastbil och enligt Johan Brantmark rör det sig alltså om omkring 60 turer per dag.

– Vi vill försöka påverka omgivningen så lite som möjligt. Därför lägger vi om rid- och cykelvägarna i skogen. Vi flyttar bara ut dem en bit.

Arbetet kommer att ske under dagtid fram till som senast klockan 22. Visst nattarbete kan förekomma.

– Det buller som uppstår är från bilar och maskiner, men de flesta maskiner finns under jord.

Tre villor i området kommer dock att påverkas av buller. De kommer att få inglasade uteplatser och nya fönster för att störas så lite som möjligt.

– När arbetet är klart ska vi kompensera ingreppet i skogen genom att renovera ekskogen, rensa bort sly och sätta upp fågelholkar, säger Johan Brantmark.

Fakta

Förbifarten binder samman norr och söder

Vägen ska binda samman de norra och södra länsdelarna, avlasta Essingeleden och innerstan samt minska sårbarheten i Stockholm.

Restiden för hela sträckan från Kungens kurva och Häggvik beräknas till 15 minuter.

Drygt 18 av vägens 21 kilometrar går i tunnel.

Prislappen beräknas till cirka 28 miljarder kronor. 80 procent finansieras av trängselskatt och 20 procent av staten.

Bygget beräknas vara klart omkring år 2024.