Min lokala hjälte

Lättare att pendla till stan om två år

Britt Johansson och Amanda Lönnborg åker båda dagligen mellan Handen och Södermalm. Amanda Lönnborg skulle gärna se skip-stoptåg. Britt Johansson är mer splittrad. ”Jag skulle vilja ha både tätare och snabbare trafik”, säger hon.
Britt Johansson och Amanda Lönnborg åker båda dagligen mellan Handen och Södermalm. Amanda Lönnborg skulle gärna se skip-stoptåg. Britt Johansson är mer splittrad. ”Jag skulle vilja ha både tätare och snabbare trafik”, säger hon.
Pendeltågstrafiken till och från stan ska snart utökas – frågan är hur. Antingen blir det tätare avgångar, eller supersnabba resor där tågen kör förbi mindre stationer.

Tidigare i år kom SL med besparingskrav på pendeltågstrafiken som en följd av trafikförvaltningens mångmiljonunderskott. Klart är att det från och med augusti försvinner sex pendeltågsavgångar dagligen mellan Nynäshamn och Stockholm. Minst två insatståg – snabbtåg i rusningstrafik – drabbas och på helgerna blir det betydligt glesare turer på linjen.

Samtidigt kommer nu nya förslag från trafikförvaltningen som kan träda i kraft 2017 i samband med att Citybanan är klar, om ekonomin tillåter.

I en remiss som ska skickas ut till samtliga pendeltågskommuner finns två alternativ för de nya supertåg landstinget köpt in och som nu trimmas in. En satsning på så kallad skip stop-trafik – eller satsning på tiominuterstrafik under dagtid på alla stationer från Västerhaninge och norrut.

Skip-stop skulle innebära att kvartstrafiken från stationerna fortsätter som i dag, men att även snabbtåg sätts in som endast trafikerar de större stationerna, och kör förbi de mindre.

En person som reser från exempelvis Handen skulle rekordsnabbt kunna vara inne i stan med snabbtåget, men tåget skulle troligen rusa förbi flera av Haninges andra stationer.

– Snabba förbindelser till Stockholm och Arlanda är självklart viktigt för oss, ambitionen är att vi får direktkopplingar. Samtidigt är det avgörande för oss att Handen och nya Vega-stationen trafikeras. Men vi har inte satt ner foten än. Viktigast är så bra och täta förbindelser som möjligt till Stockholm och Arlanda, säger Haninges planeringschef Berit Pettersson.

Landstinget har köpt in 46 tysktillverkade tågvagnar av typen X60B till en kostnad av 4,4 miljarder kronor. De första exemplaren finns nu i en depå i Bro. När Citybanan öppnas kommer den nya pendeltågsflottan att bestå av 129 tåg, som kostat landstinget över 10 miljarder kronor.

Tycker du att pendeltågen ska gå tätare eller fortare?

Dusan Pejanovic, 48:

– Det borde gå snabbare tåg mellan Handen och söderort. Kan det bli flera avgångar som åker rakt förbi någon station däremellan vore det bra, tycker jag.
Camilla 
Eskilsson, 31:

– Skönt om man hoppade över vissa stationer. Jag åker Haninge–Södermalm dagligen. Samtidigt kan jag känna att det är taskigt att åka förbi vissa stationer.
Carina Donselius, 50:

– Jag har åkt mellan Södertälje och Handen varje dag i fem år, och byter alltid i Älvsjö. Det tar totalt två timmar varje dag. Självklart vill jag att man åker förbi vissa stationer.
Serhat Uzun, 20:

– Tätare. Det känns inte bra om skip stop-tåg åker förbi mindre stationer. Jag vill inte att vissa stationer nedprioriteras när resenärer där har lika stort behov av kollektivtrafik som alla andra.