Lättnad för Österåker när tunnelbanan slopas

Delseger för Österåker i sverigeförhandlingarna.
Delseger för Österåker i sverigeförhandlingarna.
Kommunstyrelsens ordförande Michaela Fletcher (M), är lättad över att tunnelbanealternativet slopats.
Kommunstyrelsens ordförande Michaela Fletcher (M), är lättad över att tunnelbanealternativet slopats.
Österåker tog idag ett stort kliv närmare att få Roslagsbanan förlängd till city.

Lättnad att tunnelbanan slopas, tycker Fletcher.

– Nu är vi på banan igen, konstaterar en lättad Michaela Fletcher efter beskedet att Sverigeförhandlarna idag meddelade att man slopar alternativet att förlänga tunnelbanans röda linje till Täby.

För Österåkers del är det ett avgörande steg mot en förlängning av Roslagsbanan till city.

– Det är mycket klokt. För Österåker är det glädjande att man förkastat tunnelbanealternativet, det gynnar inte Österåker, säger Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande i Österåker.

När kommunernas motpart i förhandlingarna om framtida spårtrafik, de statliga Sverigeförhandlarna, presenterade sina bud till kommunerna i februari lämnades Österåker och övriga nordostkommuner i ett limbo. Sverigeförhandlarna hade helt enkelt inte bestämt sig för om de skulle gå vidare med alternativet att förlänga Roslagsbanan eller tunnelbanans röda linje.

Idag kom alltså beskedet att man har valt Roslagsbanan.

– Vi blev ganska paffa när tunnelbanealternativet dök upp mot Roslagsbanan. De stod emot varandra. Nu är vi inte på samma premisser som alla andra. Nu har vi något reellt alt att förhandla om, säger Michaela Fletcher.

Hon menar att fördelningen av finansiering av de nya spåren är en viktig sak att ta tag i.

– 50 procent ska finansieras av staten, 30 av landstinget och 20 av kommunerna landstinget och 20 av kommuner. Den fördelningsprincipen är underförstådd hos alla men viktig att fastställa, säger hon.

Om kommunerna och Sverigeförhandlarna så småningom träffar ett avtal är det åter dags för Österåker att kavla upp ärmarna. Då måste nämligen bostadsbyggnadstakten ökas

Österåker har lovat att bygga runt 6000 bostäder i kommunen om Roslagsbanan förlängs. Det innebär att byggtakten går upp från dagens cirka 300 till 350-370 på ett år.