Min lokala hjälte

Läxan – viktigt komplement eller något som ökar klyftorna?

Paul Mc Kay, nytillträdd rektor på Engelska skolan i Tyresö.
Paul Mc Kay, nytillträdd rektor på Engelska skolan i Tyresö.
Pernilla Alm, Tyresöbo och författare till boken "Läxfritt – för en likvärdig skola".
Pernilla Alm, Tyresöbo och författare till boken "Läxfritt – för en likvärdig skola".
Synen på läxor och vilken effekt de har är olika. Mitt i Tyresö bad två experter om deras syn på elevernas hemarbeten.

FÖR: ”I brist på bättre system har vi läxor”

Paul Mc Kay, nytillträdd rektor på Engelska skolan i Tyresö, är övertygad om att det är i skolan som eleverna lär sig bäst.

– Men jag tror ändå att läxor ger bättre studieresultat. Framför allt ger de studievana, säger han.

På Engelska skolan har eleverna läxor varje dag. Fjärdeklassarna ska ha 40 minuters läxa per dag, femteklassarna 50 och så vidare. I årskurs nio är eleverna uppe i en och en halv timmes läxor.

Rektor Paul Mc Kay är säker på att en del barn gärna hade sett något annat, men menar ändå att läxorna bidrar till skolans goda resultat. Framför allt lägger de en grund till en framtida god studievana.

– Självklart vill vi att eleverna ska ha kul och att de ska ha tid att vara med sina familjer. Men läxor är ett kul sätt att umgås på och är bra för att förstärka den kunskap man fått i skolan, säger han.

Att läxor gynnar elever med skolengagerade föräldrar är inget han förnekar.

– Tyvärr är det så och jag vet inte hur man ska komma ifrån det problemet. Men på vår skola kompenserar vi detta med vår dagliga läxhjälp på skolan. Alla elever får den hjälp de behöver. Om någon bevisar att det finns någon bättre metod, då avskaffar vi läxorna.

EMOT: Pernilla kämpar för en läxfri skola

För ett och ett halvt år sedan gav engelskläraren och Tyresöbon Pernilla Alm ut boken ”Läxfritt”.

– Den har inspirerat enskilda lärare, men jag känner ändå frustration över att det går så långsamt, säger hon.

Sedan Pernilla Alm gav ut boken ”Läxfritt – för en likvärdig skola” har hon fått höra att hennes resonemang är ”skrämmande” och att ”det inte är konstigt att det går dåligt för Sverige”. Bakom påståendena står andra lärare.

– Det är uppenbart att det här är en infekterad fråga och många föräldrar vittnar om lärare som inte går att påverka, säger hon.

Samtidigt har Pernilla Alm också fått mycket positiv respons. Andra lärare har tagit efter hennes exempel att slopa läxorna.

Pernilla Alms främsta argument är att det går att nå bra resultat i skolan även utan läxor. En skola med läxor ger elever med engagerade föräldrar bättre chanser att lyckas än de med föräldrar som inte kan eller vill stötta. Läxorna skapar också onödig stress för både barn och föräldrar, menar hon.

Om man ska ha läxor, ska de kunna göras på egen hand, tycker Pernilla Alm.

– Men lärarna måste tänka över om barnen verkligen har rätt förutsättningar. Alla kanske inte har möjlighet att titta på en film. Och hur går det att repetera glosor när man har tre småsyskon som stör?

Vad tycker du? Skriv en insändare eller ge din syn på Mitt i Tyresös Facebooksida.