Fler lediga p-platser med avgifter

"Det har blivit mycket lättare att hitta parkeringsplats" Louise Karlsson med lilla Ilse .
"Det har blivit mycket lättare att hitta parkeringsplats" Louise Karlsson med lilla Ilse .
sprayp-skylt-1
I början var det en del skyltar som blev vandaliserade.
Parkeringsavgifter och boendeparkering har gett resultat i söderort. De boende tycker det är värt pengarna att slippa leta parkering.
– Tidigare fick vi åka runt länge och leta, nu får man alltid plats, säger Årstabon Louise Karlsson.

Det är eftermiddag i Årsta och det är gott om lediga luckor mellan de parkerade bilarna. Louise Karlsson parkerar och lyfter ut lilla Ilse ur bilen.

Hon är positiv till de nya parkeringsavgifterna.

– Jag tycker att det är jättebra, det är stor skillnad. Det märktes med en gång när avgifterna infördes att det blev gott om plats, säger hon.

Förra hösten började parkeringsavgifter införas i närförort (taxeområde 4) och i Årsta började det skyltas om efter årsskiftet. Sedan dess har Louise Karlsson boendeparkering.

– Det är en rimlig avgift. Tidigare var det en massa andra som stod här, folk som bor på söder och så. Vi fick åka runt och leta länge efter parkering och man fick ställa sig långt bort. Nu får man alltid plats, säger Louise Karlsson.

Louise Karlsson, med lilla Ilse, slipper åka runt och leta efter parkeringsplats. Foto: Anna Z Ek

Bättre framkomlighet

Syftet med de nya parkeringsreglerna var just att frigöra parkeringsplatser och öka framkomligheten på gatorna.

Och så tycks det ha blivit.

– Vi väntar på en utvärdering, men det vi kan se redan nu är trycket på p-platser har minskat. Det finns fler lediga platser, framför allt för dem som har tillgång till boendeparkering, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Varför har det blivit fler lediga platser?

– Tidigare var det en del från innerstan som långtidsparkerade i områdena och en del som kom utifrån som använde det som infartsparkering. Båda kategorierna har minskat och det skapar bättre framkomlighet och trafikmiljö.

Vissa problem har dock dykt upp.

– Allt har inte varit helt perfekt. Jag vet att en del upplever att det har blivit problematiskt runt Johanneshov när det har varit evenemang. Tidigare var det bara de som bodde där som fick parkera på vissa gator, nu hittar de inte plats när det är evenemang. Vi ska titta närmare på det, säger Daniel Helldén.

Långt mellan automaterna

När avgifterna höll på att införas var det många som hade synpunkter och i början blev en del automater och skyltar vandaliserade. Men det verkar som att protesterna lade sig snabbt.

– Vi har inte tagit emot alls mycket negativa synpunkter. Men det har hört av sig folk från områden där vi inte har infört avgifter ännu och vill ha avgifter. De har sett att det blir en förbättring, säger Erik Söderberg, kommunikatör på trafikkontoret.

En återkommande kritik är dock att det är långt mellan automaterna.

– Det var ett beslut som vi tog, att vi inte skulle ha så många automater utställda. Vi har ett mycket väl fungerande app-system, så det finns inte behov för det, säger Daniel Helldén.

Men för äldre som kanske har svårt för att gå kan det vara långt, och det kanske också är de som inte använder appar?

– Om du kommer med bil till ett område passerar du nästan alltid en automat. Tanken är att du ska kunna betala då och sedan parkera.

400 miljoner om året

Parkerings-apparna har inneburit att staden får in mer pengar på p-avgifter och mindre på p-böter.

– Benägenheten att betala har ökat eftersom det har blivit enklare. Idag parkerar fler lagligt och det är precis så vi vill ha det, säger Erik Söderberg.

Sedan de nya parkeringsreglerna infördes har staden fått in 48 miljoner kronor i p-avgifter för hela taxeområde 4 och 6 miljoner kronor i p-böter.

När hela parkeringsplanen är genomförd räknar staden med att få in 400 miljoner kronor om året.

– Pengarna går in i kommunens allmänna budget, de är inte specialdestinerade till något, säger Daniel Helldén.

Hur tycker du att det har blivit med de nya parkeringsavgifterna?

Stig Palm, 84, Årsta
Årsta är ett problemområde när det gäller parkeringsplatser. Vi har parkering på fastighetsmark. Jag har inte märkt någon skillnad med avgifterna, det har varken blivit bättre eller sämre. Men det är nog rätt väg att gå.
Caroline Söderström, 30, Årsta
Jag tycker att det är bra. Det är stor skillnad på gatorna, det är många fler p-platser lediga. Vi har garage och betalar 1 000 kronor i månaden, men det är skönt att ha en fast plats. Och en varm bil.
Sarah Drakler, 32, Årsta, med Doris och Daisy
Det var kaos innan på vår gata Orrfjärdsgränd. Där stod husvagnar och släp och alla möjliga. Nu är det de som bor där som parkerar och det mycket lättare att hitta en plats. Vi har fast parkeringsplats och betalar 450 kronor för den.
Fakta

400 miljoner – om året

  • Sedan de nya parkeringsreglerna infördes har staden fått in 48 miljoner kronor i p-avgifter och 6 miljoner kronor i p-böter för hela taxeområde 4. När hela parkeringsplanen är genomförd räknar staden med att få in 400 miljoner kronor om året.
  • I början av 2018 börjar omskyltningen i taxeområde 5. Då blir det avgift och boendeparkering i Hägersten, Västertorp, Axelsberg, Mälarhöjden och Bagarmossen. Här kommer avgiften att bli 5 kronor i timmen mellan klockan 7-19.
  • I taxeområde 4 är avgiften 10 kronor i timmen mellan klockan 7-19 på vardagar och 11-17 på lördagar. Boendeparkering kostar 500 kronor i månaden.
  • Årstadal och delar av Liljeholmen ingår i taxeområde 3, vilket innebär att det är innerstadspriser för parkeringen. Här är avgiften 15 kronor i timmen mellan 7-19 på vardagar och 10 kronor i timmen 11-17 på lördagar. Boendeparkeringen kostar 1 100 kronor i månaden.
  • Dalen skulle först undantas boendeparkering eftersom staden menade att det skulle finnas tillräckligt med parkering på fastighetsmark. Efter protester från Dalenborna backade dock politikerna och området fick boendeparkering.