Hon håller sig i form med en handduk

Länge arbetade Leila Söderholm både i byggbranschen och med träning, men sedan 2006 har hon satsat heltid på PT-yrket.
Länge arbetade Leila Söderholm både i byggbranschen och med träning, men sedan 2006 har hon satsat heltid på PT-yrket.
Övningarna med handduk kan enkelt varieras så att hela kroppen tränas. Här visar Leila hur underarmarna, triceps, baksida axel, bröstrygg, skulderblad och även benen får jobba.
Övningarna med handduk kan enkelt varieras så att hela kroppen tränas. Här visar Leila hur underarmarna, triceps, baksida axel, bröstrygg, skulderblad och även benen får jobba.
All träning ska vara enkel. Det är Leila Söderholms grundtanke. Hon har utvecklat ett eget träningsprogram där en handduk eller sjal är det enda redskap som behövs. Och det funkar för alla, lovar hon.

– Ja, det funkar, från farmor i rullstol till extremt vältränade personer. Jag körde ett pass med Hammarbys A-lag i bandy. De stod och skrek i slutet. Lite pinsamt tyckte de, att bli så slut av att stå och dra i en handduk. Men det här går att göra hur jobbigt som helst, säger Leila Söderholm.

Hon visar några olika övningar. Det påminner om hur det ser ut när någon tränar med gummiband, men det är skillnad förklarar hon.

– Med en handduk blir det mer statiskt, samtidigt som jag gör rörelser. Musklerna aktiveras på ett annat sätt.

Att musklerna aktiveras kan Mitt i:s reporter och fotograf intyga. Vi testar en övning där armarnas bak- och utsida får jobba. Och blir helt slut efter bara 45 sekunder.

– Det är det som är bra. Man kan köra träningspass på omkring en timme, men man kan också göra små korta pass då och då när man har en stund över. Har du en minut här och där så gör det stor skillnad, säger Leila.

Att ta en kort jobbpaus på 40–60 sekunder en gång i timmen är dessutom värdefullt för alla som sitter ner och jobbar hela dagarna.

Idén till att använda en sjal eller en handduk som träningsredskap fick Leila redan för snart 30 år sedan då hon körde vinterträning för barn och ungdomar i den kanotklubb hon då tävlade för.

– Vi hade inte så stora resurser. Klubbens gym låg uppe på en loge och det enda som fanns var ett par mattor, några hantlar och skivstänger. Jag blev tvungen att hitta på ett slags cirkelträning, innan det hade blivit vanligt som nu. Vi använde ungarnas handdukar i stället för paddel, för att värma upp axlarna och så. Då märkte vi att det snabbt blev väldigt jobbigt att dra i handduken, säger Leila Söderholm.

De senaste åren har hon vidareutvecklat idén på pass att hon har hållit i träningsresor hon arrangerar till bland annat Dubai.

Nyligen kom hennes bok ”Vardagsträna – träna enkelt hemma med handduk och sjal” med träningsprogram och instruktioner.

Leila lever som hon lär och gör mycket av sin personliga träning just som vardagsträning, eller ett slags ”smygträning”.

Till exempel har hon ”Dagens övning i köket”, som att göra tricepspress varje gång hon hämtar kaffe. Det kan bli 150–200 om dagen.

Men för alla som ännu inte är i gång – hur ska de göra för att det ska bli av?

– Sänk ambitionsnivån! Folk blir missnöjda då de inte hinner träna så som de tänkt. Försök vara nöjd med att få till en minut. Efter ett tag blir det lättare och lättare, säger Leila Söderholm.

Fakta

Föreläser och bloggar

Namn: Leila Söderholm.

Ålder: 44 år.

Bor: Elfvik, Lidingö.

Familj: Gift med Anders, tre barn.

Yrke: Föreläser för och coachar personal på företag. Har PT-grupper och arrangerar tränings­resor. Bloggar för MåBra och skriver för tidningarna Amelia och Tara. Även tränings­expert i TV4:s program Vardagspuls.

Aktuell: Kom nyligen ut med boken ”Vardagsträna – träna enkelt hemma med handduk och sjal”.