Leksaken kan orsaka flygkrasch Flyg kan välja bort Bromma

Stockholmare skaffar drönare i raketfart. Men många flyger för nära Bromma flygplats.

Enligt Luftfartsverket har risken för att drönare krockar med flygplan ökat – vilket kan leda till en flygkrasch i området.

– Det är farligt för passagerarna, men också för dem som befinner sig på marken, säger Elisabeth Lindgren vid Luftfartsverket.

Swedavia befarar att fler avstängningar på grund av drönare ­leder till att Bromma flygplats blir mindre attraktiv för resenärer och flygbolag.

Bromma är den flygplats som drabbats hårdast till följd av avstängningar.

Drönarincidenterna nära landets flygplatser ökar i takt med att allt fler köper de obemannade luftfartygen. År 2013 anmäldes den första incidenten någonsin och hittills i år har 16 drönare utan tillstånd setts för nära flyg­platserna. Åtta av incidenterna klassas av Transportstyrelsen som allvarliga.

– De hade kunnat resultera i olyckor, i värsta fall att de krockat med flygplan, säger Remi Vesvre, ledningsstrateg vid Transportstyrelsens sjö- och luftfartsavdelning.

Flest incidenter har skett ­i Bromma flygplats kontrollzon, som innefattar hela Stockholms stad och delar av grannkommunerna.

– Det är en trafikerad flygplats mitt i stan och det finns ett enormt intresse hos befolkningen för att fota och flyga. Det som bekymrar oss är att det säljs otroligt många drönare som vi inte har kännedom om och personerna som köper dem är oftast inte helt på det klara med vilka regler som gäller. Vi har sett att det finns de som tycker att det är kul att se hur högt de kan flyga – utan att tänka på att det finns flygplan där uppe, säger Remi Vesvre.

Det är förbjudet att lyfta en drönare inom Brommas kontrollzon, om man inte har ett särskilt tillstånd från flygledningen.

– Du kan jämföra det med en motorväg eller en väldigt trafikerad järnvägssträcka. Flygplan ­lyfter och landar hela tiden. Det blir en säkerhetsrisk som faktiskt kan orsaka haverier, säger Elisabeth Lindgren kommunikationsdirektör vid Luftfartsverket.

Krockar kan alltså leda till att flygplanen kraschar, särskilt om drönaren hamnar i motorn. Men det är inte helt lätt att upptäcka ­drönarna, som saknar transpondrar. ­Oftast är det allmän­heten eller ­piloter som larmar.

Finns det någon risk att ni missar att en drönare befinner sig i kontrollzonen?

– Det skulle säkert kunna hända, säger Elisabeth Lindgren.

Har risken för flygkrascher ökat?

– Det har sålts mellan 6 000 och 7 000 drönare sedan årsskiftet. Och börjar de operera i luftrumsområdet så är det klart att risken ökar.

Därför jobbar Transportstyrelsen, Luftfartsverket och Swedavia för att komma till bukt med problemet.

– Vi blev lite överrumplade över hur fort detta gick. Det är bråttom och vi jobbar så fort vi kan, säger Remi Vesvre.

Det handlar om att få ut information om hur och var man får ­flyga drönare. Ett informationsblad ska vara klart under augusti månad och Transportstyrelsen jobbar nu på att få drönarförsäljare att ­inkludera broschyren i förpackningen.

Remi Vesvre tycker inte att reglerna bör ses över.

– Vi kan inte stycka om hela luftrummet, drönarpiloten måste bara lära sig reglerna. Jag tror att vi kommer att se en ökning av antalet incidenter innan vi ser en minskning.

Fotografen Stefan Söderström har flugit drönare professionellt i flera år. Han tycker att incidenterna som skett är ett tydligt tecken på att reglerna måste ändras.

– Det här är ett växande problem, men det innebär inte att man bör förbjuda alla drönare i Stockholm. Det innebär bara att man behöver se över regelverket för att även drönare ska få sin ­naturliga plats. Jag välkomnar ett drönarkörkort, säger han.

Enligt Swedavia, som äger tio av landets flygplatser, är ­drönare det största hotet just nu. Och det är inte bara på grund av säkerhetsriskerna.

Bromma flygplats har den senaste tiden fått stänga flera gånger på grund av att obehörig flygtrafik har befunnit sig i det kontrollerade luftrummet. Då har planen fått cirkulera i luften i upp till en timme innan de kunnat ­landa.

– Det är först och främst resenärerna och flygbolagen som drabbas av förseningarna. Och är det någon flygplats där det frekvent finns drönare i luften så blir det en mindre attraktiv flygplats för flygbolagen, då börjar ju de dra sig bort om det inte känns säkert och man måste stänga med jämna mellanrum. Det är ju en konkret risk för oss som flygplats, säger Ulf Wallin, pressansvarig vid Swedavia.

Är det någon särskild flygplats som är särskilt drabbad?

– Totalt sett är det Bromma,­ just för att Bromma ligger närmare stan så är risken större eftersom man skaffar fler drönare i storstaden. Bromma har hittills drabbats oftast, säger Ulf Wallin.

Kontrolltornet på Bromma flygplats.

Stefan Söderströms drönare kan hålla en hastighet på 80 kilometer i timmen och flyga flera kilometer upp i luften. Krockar den med ett flygplan skulle planet kunna krascha.Jag välkomnar ett drönarkörkort, säger han.

foto: Agnes stuber

Det har sålts mellan 6 000 och 7 000 drönare sedan årsskiftet. Och börjar de operera i luftrumsområdet så är det klart att risken ökar.Remi Vesvre, Transportstyrelsen