Let’s dance – på skolschemat

Simon Nemarian, Ranja Barsoum och Malke Teymur svänger sina lurviga i en serbisk folkdans.
Simon Nemarian, Ranja Barsoum och Malke Teymur svänger sina lurviga i en serbisk folkdans.
Capoeira, street, cha-cha och folkdans. Det svänger om dansveckan på Hammerstaskolan.

Inte blir det sämre av att veckan innehåller professionella instruktörer som tvåfaldiga Let’s dance-vinnaren Cissi Ehrling.

Dansveckan har blivit ett kul inslag under läsåret på Hammerstaskolan. Eleverna i årskurs 6-9 har två timmar dans varje dag hela veckan. På plats finns professionella instruktörer. Allt är möjligt tack vare pengar från regeringens satsning ”Skapande skola”.

Det handlar om 50 000–60 000 kronor enligt idrottslärare Jan Wåhleman.

– Dans är ett av de bästa sätten att träna rörelseförmågan. Använder man bollar är det alltid någon som är rädd för dem. Använder man redskap finns det folk som är rädda där också. Visst finns det de som också tycker det är jobbigt med dans, men det brukar släppa. Dansen som lärs ut är anpassad för skolorna, säger Jan.

När Lokaltidningen Mitt i är på besök dansar en klass funba (Skolanpassad zumba) i ett klassrum. När vi går vidare till gymnastikhallen håller 9A på med folkdans.

– Det är serbisk, turkisk, kurdisk, grekisk, assyrisk och syriansk folkdans vi dansar nu, berättar eleven Ranja Barsoum som även dansar på fritiden – till koreansk pop.

Hon tillhör de elever i årskurs 7-9 som fått i uppdrag att lära de yngre eleverna i årskurs 1-5 dans. På så sätt får även de eleverna del av veckan.

– Det ger de äldre självkänsla, tränar ledarskapsförmågan och samtidigt blir de förebilder för de yngre. För de yngre känns de kanske inte lika farliga längre heller, säger Jan Wåhleman.

Alla verkar tycka att det är kul med dans. Och sedan kan man ju ha nytta av det på fritiden också.

– Ja, om man är på bröllop till exempel, säger eleven Ninos Barkarmo.

Dansen ryms inom ramen för idrotten. Och under veckan går läraren Jan Wåhleman runt och gör bedömningar som sedan blir en del av idrottsbetyget.

– Det är stor skillnad på färdigheterna i början jämfört med slutet på veckan. Det går till och med att se framstegen under en lektion, berättar han.

Instruktör Sabina Fridén är nöjd.

– Eleverna är vana att ta instruktioner för koreografi och vana att dansa. Dansen finns i kroppen på dem, säger hon.