Drömmer om Urban deli – så vill ägaren utveckla Lidingö centrum

Carl Strufve, Grosvenor, Lidingö centrum.
Fler restauranger är en av nycklarna för att skapa ett levande centrum, menar Carl Strufve, chef på Grosvenor som äger Lidingö centrum.
Nya Lidingö centrum ska ha hela mixen: fik, restauranger, butiker och bostäder. Mitt i har pratat med centrumägaren som menar att pratet om butiksdöden är överdrivet.
– En plats är som en tårta. Man måste ha alla delar för att tårtan ska vara god, säger Carl Strufve, Grosvenor.

Det internationella fastighetsbolaget Grosvenor Group köpte Lidingö centrum förra året.

Det är de, som tillsammans med majoriteten i Lidingö stad, tagit fram det start-PM som fick grönt ljus för fortsatt planering i juni.

– Lidingö centrum är redan idag ett fantastiskt fint småskaligt centrum och det är just det som vi ska bygga vidare på, säger Carl Strufve, nordenchef på Grosvenor.

Två år innan spaden kan sättas i backen

Mitt i träffar honom i Lidingö centrum och pratar om framtiden. För än så länge är centrumupprustningen en framtidsvision. Carl Strufve tror att det är minst två år kvar tills man kan sätta spaden i backen.

Mixen är framgångsreceptet

Visionen då?

– Vi tror på den här gatustrukturen och vill bygga vidare på den. Man ska kunna promenera runt centrum, det ska finnas ett flöde, säger han.

Det innebär att parkeringar i markplan tas bort. Parkeringen utanför det nuvarande Systembolaget flyttar ner under jord där parkeringsdäcket som finns i dag förstoras.

Den stora parkeringen vid stadshuset tas bort och ersätts med ännu mer parkeringsytor under mark.

– Totalt sett blir det fler parkeringsplatser, säger Carl Strufve.

Lidingö centrum, visionsbild

Visionsbild ur PM:et som Grosvenor varit med och tagit fram och som nu godkänts av kommunstyrelsen.

Mixen är också en bärande del i nya centrum.

– En plats är som en tårta.  Alla delar måste vara med för att den ska bli god. Här innebär det kontor, bostäder, handel, restauranger och dagligvaror. När allt finns skapas säkerhet och den där levande pulsen som vi eftersträvar, säger Carl Strufve.

Fler restauranger

Fler restauranger och fik är också något han tycker är viktigt.

– En ensam restaurang fungerar sällan, säger han.

Det ska vara variation och kvalitet. Han vill inte nämna några drömentreprenörer. Urban Deli är dock en aktör han nämner som skulle fungera bra i ett modernt centrum med sin blandning av delikatessbutik, restaurang och bar.

Han tror också att ett ökat utbud överlag ska stärka handeln.

Urban Deli är ett koncept som fungerar, menar Carl Strufve.

Butiksdöden överdriven

Varför satsa på ett lokalt centrum när när så mycket pekar på att butiker har svårt att överleva när mer och mer handel flyttas till nätet?

– Det där är en sanning med modifikation. Bilden är mer komplex. Den totala handeln sker till 90 procent i fysiska butiker, enligt HUI. Tillväxten sker i den digitala sektorn men volymen sker fortfarande i fysiska butiker, säger Carl Strufve.

Men det ställs högre krav på butiker för att de ska fungera idag, menar han. Det räcker inte längre att bara ha varor på hyllan. Vissa saker kan en fastighetsägare hjälpa till med. Butiken måste ligga rätt – synlig i ett naturligt flöde där man rör sig till och från jobbet och ytan måste vara lättillgänglig och funktionell.

 Det handlar också om hur en butik drivs. 

– Kunderna är kräsna. Rätt utbud och det personliga mötet blir allt viktigare. Och så räcker det inte att ha fysisk butik, du bör ha en onlinebutik också. Man ska finnas i båda världarna, säger Carl Strufve.