Lotta Westrings har gjort ett sällskapsspel med kunskapsfrågor om Sverige.
Lotta Westrings har gjort ett sällskapsspel med kunskapsfrågor om Sverige.
Douglas Heidergren och Markus Hjelm säljer prenumerationer på barnkläder.
Douglas Heidergren och Markus Hjelm säljer prenumerationer på barnkläder.
Maria Carlestål och Susanna Leandersson designar och säljer ekologiska kläder.
Maria Carlestål och Susanna Leandersson designar och säljer ekologiska kläder.

Lidingö hett för nya företagare

Nyheter Varje år registreras hundratals nya företag på Lidingö. Förra året drogs 428 nya företag startades på ön. De flesta satsar på webbhandel och konsultfirmor. Lidingö är bland de kommuner som startar flest företag i landet.

Att starta eget är en dröm för många. Kanske har man kommit på en smart lösning på ett vardagsproblem eller så är det friheten att styra sin tid själv och vara sin egen chef som lockar.

På Lidingö är det ungefär lika många män som kvinnor som väljer att starta företag och snittåldern bland nyföretagarna är 42 år, berättar Christina Pihl, verksamhetsansvarig på Nyföretagarcentrum Lidingö.

Bolla idéer med Nyföretagarcentrum

– Det är alla typer av personer, alltifrån de superkreativa till de superingenjörsstrukturerade. Det är en otrolig härlig blandning som startar företag och som har driv för sin affärsidé. Det är min stora behållning att få sitta och lyssna.
Till Nyföretagarcentrum är alla som vill starta företag välkomna för gratis rådgivning. Där får man hjälp med de administrativa delarna av att starta företag och kan bolla idéer.
– Många som kommer hit vet inte riktigt vilken ände de ska börja i, man sitter lite fast. Jag informerar om vad som gäller när man startar eget. Vi går igenom affärsidén och affärsplanen. Det kan komma någon som är jätteduktig på marknadsföring, men som behöver hjälp med budgeten.

Många vill starta webbhandel

Just nu är det många som vill ha hjälp med internet och webbhandel, säger Christina Pihl.
– Vi har startat ett e-handelsnätverk för att man ska kunna komma i kontakt med kolleger. Vi har lite tankar om att utveckla rådgivningen kring internethandeln, just för att det finns ett sådant behov.

Uppsving förra året

Förra året bokade 170 personer rådgivning på Nyföretagarcentrum, totalt blev det 230 besök.
– Det var ett väldigt högt tryck. Det är jätteroligt med ett sådant uppsving. Jag har inte märkt samma tryck i år. Det kan bero på det politiska läget, att man inte vet om skatteläget kommer att förändras. Då är det många som väntar.
Den vanligaste missuppfattningen när man startar eget, enligt Christina Pihl, är att man underskattar hur mycket tid det tar.
– Det är svårt att förstå hur mycket jobb det är. Det är inget 9 till 5-jobb. Du kommer alltid att ha mycket jobb. Går det bra har du mycket jobb och går det inte bra behöver du jobba mycket för att för att vända det. I bland brukar jag säga: ”Har du med din respektive på den här resan? För det kommer att påverka hela familjen”, säger Christina Pihl.


Douglas och Markus. Prenumerationer på barnkläder

Barndomskompisarna Douglas Heidergren och Markus Hjelm upptäckte ett behov i sin närhet – föräldrar som ständigt behövde byta ut sina småttingars garderob.
Lösningen blev barnkläder på prenumeration.

– Barn växer fort. Vi levererar ytterkläder till alla säsonger. Urvuxna kläder tar vi tillbaka och så lämnar vi den nya storleken, säger Markus Hjelm.
Kunderna betalar en månadsavgift och får nya kläder hemlevererade vid varje storleksbyte. Kläderna tvättas och lagas om det behövs innan de skickas till en ny barnfamilj.

”Man får vara beredd på att det är jobb alla dagar i veckan.”

Douglas Heidergren och Markus Hjelm träffades på förskolan på Lidingö och har tidigare jobbat tillsammans. Men det här är första gången de har ett företag ihop. De startade Cirqs för snart 1,5 år sedan.
– Vi växer snabbt och med det kommer utmaningar. Man får vara beredd på att det är jobb alla dagar i veckan, säger Douglas Heidergren.
– Det svåraste är att hitta en balans mellan att växa för fort ochinte ha för bråttom. Det är inte ett race, det är ett maraton, säger Markus Hjelm.
Men det är samtidigt väldigt roligt, berättar de.
– Det roligaste är att skapa något helt nytt och förändra en hel bransch, säger Douglas Heidergren.
De tror på prenumerationsmodellen.
– Det finns flera aktörer med liknande typer av koncept i dag, som matkassar och bilpooler, säger Douglas Heidergren.
– På sikt vill vi erbjuda mervärde, ett helt paket. Kanske kan man prenumerera på leksaker och andra saker till barn också, säger Markus Hjelm.


Lotta. Ett spel för flyktingar om Sverige

Lotta Westring sa upp sig för att börja tillverka spel hemma i villan på Lidingö – men det var hennes syster som kom med idén.
– Hon sa att det är så många som sitter på asylboenden och väntar och att det borde finnas ett spel som berättar om Sverige. Då tänkte jag att jag skulle göra det.

Det var i somras som idén om ett brädspel om Sverige föddes. Sedan gick det fort. Lotta Westring började med att gå ner i tid från jobbet på Karolinska institutet, men insåg snart att hon behövde all tid till spelet – och sa upp sig.
– Jag har alltid varit anställd, aldrig sålt något eller startat företag.

”Jag hade inga kontakter, ingenting. Men det var ganska skönt, då kunde jag göra som jag ville.”

I början ringde hon runt till Migrationsverket, Svenska kyrkan och andra som kunde tänkas vara intresserade för att höra om det fanns ett liknande spel. Det gjorde det inte och alla hon pratade med tyckte att det var en bra idé. Det första Fun2Know-spelet såldes i mars.
– Det är frågor i olika kategorier, som historia och geografi, helg och fest och djur och natur. Jag vill förpacka kunskap på ett enkelt sätt.
Spelet finns på svenska, engelska, tigrinja, arabiska och dari och tanken är att det ska användas av nyanlända för att lära sig mer om Sverige.
Det mesta har hon gjort själv, från att skriva frågor och montera ihop spelen. Däremot har hon fått hjälp med översättningarna.
– Jag hade inga kontakter, ingenting. Men det var ganska skönt, då kunde jag göra som jag ville.
Att hon kommer att kunna försörja sig på spelet tror hon inte, däremot att hon får ihop tillräckligt för att täcka sina kostnader. Spelet har framför allt sålts till språkcaféer och SFI-klasser. Spelet används av flera verksamheter på Lidingö.
Och hon har fler spelidéer för framtiden.
– Det finns en liten ”gamer” i mig, det känns så skönt att säga att jag är spelutvecklare.


Maria och Susanna. Barn och mammor kläs ekologiskt

När Lidingöbon Susanna Leandersson fick barn 2012 letade hon efter ekologiska, klassiska barnkläder – men eftersom utbudet var så litet började hon designa egna.
Snart ska kläderna börja säljas utomlands.

I dag är det ganska lätt att hitta kläder i ekologisk bomull. Men när Susanna Leandersson startade The sleepy collection var det svårt att få tag på, speciellt om man var ute efter könsneutrala plagg utan tryck.
– Det har hänt mycket på fem år, säger Susanna Leandersson.

”Man är ganska naiv när man startar och tror att det ska gå jättebra fort.”

För ett år sedan kom Maria Carlestål in som delägare. De har bakgrunder inom marknadsföring och försäljning och tycker att det har hjälpt.
– Det är bra att ha en annan infallsvinkel. Mycket har vi löst själva, men med hjälp från kloka människor runt omkring, säger Susanna Leandersson.
– Jag tror det är bra att man har varit i arbetslivet några år och har fått lite erfarenhet, säger Maria Carlestål.
Grundtanken var pyjamasar för barn, men det har utökats med myskläder för kvinnor efter att mammor frågat efter det. Att det är ekologiskt och bra kvalitet är viktigt, men även det sociala ansvaret spelar roll, säger Maria Carlestål.
– Vi besökte nyligen en fabrik i Indien, det är viktigt att se att de har det bra. Det känns oerhört skönt när vi sitter här hemma och har det så bra.
Kläderna säljs hos återförsäljare och genom deras egen webbshop. Till hösten är tanken att satsa utomlands. Men allt har inte varit helt enkelt.
– Man är ganska naiv när man startar och tror att det ska gå jättebra fort. Det har varit många upp- och nergångar, säger Susanna Leandersson.

Fakta

Tips till dig som vill starta företag

  • Ha tålamod.
    Att starta företag är en lång och långsam process.
    – Inte att registrera företaget, det tar bara några dagar. Men att få ordning på affärsidé, affärsplan och att kunna försörja sig på företagandet tar tid, säger Christina Pihl.
  • Tro på din idé.
    Försök vara fokuserad på genomförandet.
  • Fira framgångar.
    – Det är roligt att vara egenföretagare, så se till att njuta och ha roligt. Annars orkar man inte.
  • Ha en plan med tydliga mål.
    – Vägen kan vara ganska krokig. Då kan man gå tillbaka och se vad det var man ville egentligen. Om du vill starta ett café med ekologiska bullar, då ska du inte snegla på kinesisk hämtmat.
Källa: Christina Pihl, Nyföretagarcentrum Lidingö