Lidingöbanan kan få live-kameror

Trafikregionrådet vill att Lidingöbanans stationer ska övervakas med live-kameror.
Trafikregionrådet vill att Lidingöbanans stationer ska övervakas med live-kameror.
Live-kameror på Lidingöbanans stationer.
Det kan bli verklighet tack vare ett nytt lagförslag, hoppas trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
– Det här har varit blinda fläckar i kollektivtrafiken.

Redan idag finns det en omfattande kameraövervakning i kollektivtrafiken i Stockholms län (se fakta). Men stora delar av nätet är fortfarande ”blinda fläckar på kartan”, menar Kristoffer Tamsons (M), ordförande i trafiknämnden i Region Stockholm.

Och möjligheterna utvidga den har hittills varit begränsade.

– Den nuvarande lagstiftningen är helt daterad när man ser till hur samhället har utvecklats och vilka behov som finns, säger han.

Den nuvarande lagstiftningen är helt daterad

Fakta

Här kan det bli nya kameror

Här vill Kristoffer Tamsons och trafiknämnden i Region Stockholm införa övervakning med live-kameror om det nya lagförslaget går igenom:

  • Entréer till pendeltågets stationer

”Det finns mycket bus som rör sig runt stationerna, och hotfulla stationer uppstår inte bara på själva stationen. Många känner sig otrygga på vägen till eller från dem, på gångvägen eller utanför entrén”.

  • Lokalbanornas stationer och dess entréer: Roslagsbanan, Tvärbanan, Lidingöbanan, Nockebybanan, Spårväg city och Saltsjöbanan.

”Det här förutsätter en ny lagstiftning och är något vi ganska snabbt vill titta på var vi kan börja.

  • Bussterminaler och andra platser där trafikslag möts.

”Vi har rätt att ha kameraövervakning på stationer och inne i fordonen, men inte i skärningspunkten mellan tåg och buss, till exempel på Slussens bussterminal där väldigt många människor rör sig”.

Snart kan det bli ändring på det. Moderaterna i Region Stockholm har länge drivit på för att ändra lagen, och nu finns det ett färdigt lagförslag från regeringen. Kristsoffer Tamsons och trafiknämnden kräver nu en snabbare hantering från regeringens sida.

– Vi har fortfarande inte sett propositionen. Det tar tid för oss att förbereda den här typen av åtgärder, och vi är extremt taggade på att börja med detta.

Pilotprojekt redan i höst

SL har tidigare gått ut med att de ska sätta in live-kameror i drygt 300 vagnar i tunnelbanan. Och redan i höst kan bussarna följa efter – i lite mindre skala. Nu kan Lokaltidningen Mitt i berätta att SL planerar ett pilotprojekt med live-kameror på en eller ett par utvalda busslinjer.

– Tanken är att som pionjärer i Sverige pröva detta på utsatta linjer där det har varit problem med stök, bråk och våld. Det kommer att bli ett väldigt viktigt bidrag där det idag brister i säkerhetsarbetet, säger Kristoffer Tamsons.

9 av 10 är positiva till kameraövervakning

Mindre byråkrati

Live-kameor på bussar, och även pendeltåg, kan införas redan idag, menar Kristoffer Tamsons. Men det skulle bli betydligt enklare om den nya lagstiftningen blir verklighet, menar han.

– Ombord på våra fordon är vi inte jätteberoende av detta men en ny och tydligare lag skulle bespara oss väldigt mycket tid och byråkrati.

Hur resonerar du kring integriteten?

– Så länge det sker inom ramarna för tydliga lagar och regler ser jag bara en uppsida. Och vi vet att det finns ett väldigt brett stöd bland stockholmarna för detta. En undersökning från Länsstyrelsen visade att 9 av 10 är positiva till kameraövervakning, säger Kristoffer Tamsons och fortsätter:

– Man kan också fråga sig: vad är den största integritetskränkningen – att bli utsatt för våld och hot, eller att bli filmad?

Fakta

Här finns det kameror

Idag finns det övervakningskameror som spelar in på följande platser i kollektivtrafiken:

  • På samtliga tunnelbanestationer och i de flesta tunnelbanevagnar
  • På 39 av 50 pendeltågsstationer och i de nyare pendeltågen.
  • I alla bussar men inte på busstrafikens terminaler och hållplatser
  • I alla Roslagsbanans vagnar men inte på stationerna
Källa: SL