Min lokala hjälte

Lidingö vill slippa reparera broklaffen

2020 ska den gamla Lidingöbron rivas. Trots det måste broklaffen renoveras för 11 miljoner.

Nu skriver Lidingö stad till miljödomstolen för att slippa reparationen.

Sedan 2004 har broklaffen på gamla Lidingöbron varit stängd.

Men såväl miljö­domstolen som Miljöverdomstolen har tidigare bestämt att broklaffen måste vara öppningsbar, så att båtar kan passera.

Kostnaden för reparationen bedöms av Lidingö stad till 11 miljoner kronor.

Detta har väckt irritation, bland annat hos Lidingöbon Helena Bargholtz (FP), som sitter i landstingsfullmäktige. Hon är kritisk mot att klaffspannet ska repareras, trots att en ny bro nu ska byggas.

”Det är verkligen att slänga pengar i sjön”, konstaterade hon bland annat i en insändare i Lidingö Tidning i fredags.

Kommunalrådet Paul Lindquist (M) håller med om att det blir konstigt för skattebetalarna att lägga ut stora pengar på att reparera den gamla bron.

– Just nu driver tjänstemännen det här arbetet. Alla delar uppfattningen att vi i stället ska satsa pengarna på en ny bro, säger Paul Lindquist till Mitt i Lidingö Tidning.

Kommunen förbereder nu en skrivelse till miljödomstolen om att slippa reparationen av broklaffen.

Huvudargumentet är att förutsättningarna har förändrats sedan domstolen tog sitt tidigare beslut, eftersom det nu tagits beslut om en ny bro.

– Vi hoppas på att slippa att göra den nuvarande bron öppningsbar, säger Paul Lindquist.

Enligt Britt-Marie Jacobsson på Faveo Projektledning AB, som har hand om arbetet med den nya Lidingöbron, kommer mindre reparationsarbeten på den gamla Lidingöbron att fortsätta.

Däremot avvaktar kommunen med det mer kostsamma arbetet med broklaffen tills miljödomstolen har behandlat ärendet.

Rivning väntar.