Min lokala hjälte

Lidingöbor splittrade om nya cykellagen

Delade meningar om nya cykellagen.
Delade meningar om nya cykellagen.
Den nya cykellagen som började gälla förra veckan har både rosats och risats. Mitt i begav sig ut och frågade Lidingöbor om vad de tycker om lagändringen.

Den nya lagen började gälla 1 augusti och gör det möjligt för cyklister som fyllt 15 år att använda körbanan även om det finns en cykelbana intill, på vägar med en hastighetsgräns på 50 kilometer i timmen eller lägre.

Mitt i begav sig ut för att kolla vad Lidingöborna tycker om den nya lagen. Helena Persson, 46, från Sticklinge är en van cyklist och har tävlat i cykling, men är inte jättepositiv till lagändringen.

– Jag tycker inte att det är toppen. Det blir farligt när bilar ska göra omkörningar. När det finns cykelvägar tycker jag att man ska cykla där, säger hon.

En annan Lidingöbo som är tveksam är Lillemor Ekström. Även hon tycker att cyklister ska hålla sig till cykelbanan.

– Hur fort än cyklisten cyklar så måste bilen köra om, det blir onödiga omkörningar, säger Lillemor Ekström.

Viktor Åberg, 70, bor i Bromma men har sin båt på Lidingö. I dag har han tagit bilen till Lidingö centrum för göra några ärenden.

– Jag tycker att man ska hålla sig till cykelbanan. Fördelen med att de byggt cykelbanor är ju att cyklister inte ska behöva cykla i trafiken, säger Viktor Åberg.

Viktor Åberg ser helst att cyklisterna tar sig fram på cykelbanan.

”Låter jättebra”

Andra är mer positivt inställda. Helene Olsson Lagerdahl, 56, från Bergsätra brukar ta elcykeln till jobbet.

– Det låter jättebra. Många cykelbanor är kombinerade för cykel och gång. Kommer jag fort med elcykeln kan det vara bra att inte behöva skrämma gångtrafikanterna. Men jag kör ju bil också och från den vinkeln har jag hellre cyklisterna på cykelbanan, säger Helene Olsson Lagerdahl.

Helene Olsson Lagerdahl ser både för- och nackdelar med den nya cykellagen.

Bengt Melin, 63, bor på Södermalm men vistas regelbundet på Lidingö – han cyklar ofta.

– Det är bra att det inte är olagligt, för det händer att jag väljer vägen i stället för cykelbanan. Men om cyklister i allmänhet börjar cykla på vägen i stället kan det bli fler olyckor. Sedan har jag svårt att förstå skälet till lagändringen eller varför det har blivit föremål för debatt i samhället, säger Bengt Melin.

Bengt Melin tycker det är bra att det numera inte är olagligt att cykla på vägen även om det finns en cykelbana intill.