Lidingös förskollärare vittnar om kris

Förskollärare på Lidingö vittnar om en pressad arbetssituation. 
Fotomontage
Förskollärare på Lidingö vittnar om en pressad arbetssituation. Fotomontage
Det 1600 berättelser stora dokumentet #pressatläge släpptes på måndagen.
”Vi trollar med knäna för att kortsiktigt få allt att fungera," berättar en förskollärare på Lidingö.

27 december 2017 öppnade Förskoleuppropet upp formuläret #pressatläge. Berättelser från förskollärare, barnskötare, vårdnadshavare och förskolechefer runt om i landet strömmade in.

På måndagen publicerades det 1600 berättelser långa uppropet.

Så vittnar förskollärarna på Lidingö

Även på Lidingö vittnar förskollärare och barnskötare om en ohållbar arbetsstiuation. Så här skriver några av dem:

”Vi trollar med knäna för att kortsiktigt få allt att fungera,”

”Jag räknades efter något år på utbildningen som ”typ förskollärare” men av princip vägrade jag ta förskollärarrollen innan jag pluggat klart”.

Utdrag ur #pressatläge

”Jag är livrädd för att börja jobba igen och känner pulsen gå upp så fort jag sätter min fot på jobbet bara för att hälsa på. Jag är övertygad om att jag kommer krascha när jag börjar jobba. Ljudvolymen, ansvaret, stressen, otillräckligheten”.

”Jobbat ensam med 15 barn 1-2 år och oerfarna vikarier som inte fungerar i barngrupp. Får då jobba över och får inte ut raster för det hinns inte med”.

”Mina erfarenheter är att det är för stora barngrupper, för mkt administration, delegerade arbetsuppgifter som vi inte borde göra. Dålig fysisk miljö, utvidgade öppettider men med mindre resurser, för stora enheter, frånvarande ledarskap, outbildade kollegor, inga vikarier, listan kan göras lång”.

Vill synliggöra förskolans kris

Förskoleupproret skriver att syftet med #pressatläge att påvisa hur förskolechefer, förskollärare och barnskötare i dag inte längre kan upprätthålla kvalitén enligt de lagar och riktlinjer som arbetande inom förskolan är ålagda att följa.