Lidingövägen cykelfixas – men andra banor dröjer

Så här kan Lidingövägens nya cykelbanor se ut.
Så här kan Lidingövägens nya cykelbanor se ut.
Förra veckan beslutade staden att satsa 57 cykelmiljoner på Lidingövägen.

Men på Värtavägen eller Valhallavägen väntas fortfarande på utlovade cykelåtgärder.

Bredare cykelbanor åt båda hållen, bussfil och bättre förutsättningar för att promenera. Lidingövägen ska genomgå stora förändringar.

– Cykelfälten är för smala i dag. Vi ska se till att separera cyklister från bilar och gående, säger Daniel Helldén (Mp), trafikborgarråd.

Konkret innebär satsningen att ett bilkörfält tas bort och att två breda cykelbanor läggs både mot upp Tegeluddsvägen och ner mot Sturegatan. Det blir också ett busskörfält på gatan. Kommunfullmäktige beslutade förra veckan att satsa 57 miljoner kronor på att förändra Lidingövägen.

– Norra länken har minskat biltrafiken på gatorna och det är ett bra läge att göra det här. Lidingövägen försörjer cyklister från Norra Djurgårdsstaden och Lidingö, och är viktig för att öka cyklandet i regionen, säger Daniel Helldén.

Trafiken på Lidingövägen har minskat med 30 procent sedan Norra länken öppnade. Men redan till 2030 väntas lika många bilar köra på Lidingövägen på Valhallavägen igen.

Stockholms stad hoppas dock att de nya cykelbanorna och busskörfälten ska skrämma bort många bilister i framtiden.

– Det blir mindre utrymme för bilar med de här ändringarna och bilisterna kommer därmed inte att komma tillbaka på samma sätt när de vet om detta. Dessutom kan det få fler att välja cykeln då förutsättningarna blir bättre för cyklister, säger Daniel Helldén.

Även Valhallavägen och Värtavägen ska få bättre förutsättningar för cykling. Men där lyser de stora förändringarna fortfarande med sin frånvaro.

På Valhallavägen målas tillfälliga cykelfält upp mellan Odengatan och Drottning Kristinas väg på Gärdetsidan. På sidan ner mot Östermalm blir det fält mellan Odengatan och Grev Turegatan.

Större, mer permanenta förändringar ner till Roslagstull väntar dock, men kommer att påbörjas 2016 som tidigast.

– Vi tittar på hur man ska lösa det på bästa sätt för att få fullvärdiga cykelbanor även där, säger Daniel Helldén.

Värtavägen ska också få dubbelriktade cykelbanor åt båda hållen. Lagom till hösten 2015 skulle allt vara klart, men fortfarande har inget hänt. Detta eftersom inte en enda entreprenör ville utföra planerna som politikerna klubbade förra året.

Trafikkontoret har därför tagit fram ett reviderat genomförandebeslut för Värtavägen som politikerna tar ställning till i september.

Fakta