ANNONS

Liljeholmsbron går inte att öppna i hettan

Liljeholmsbron går inte att öppna
Här kyls bron ner.
Liljeholmsbron går inte att öppna
Här kyls bron ner.
Liljeholmsbron går inte att öppna
Här kyls bron ner.
Liljeholmsbron går inte att öppna
Här kyls bron ner.
Liljeholmsbron går inte att öppna, och det är extrem värme under lång tid som ligger bakom det enligt en arbetare på plats. Just nu kyls bron av med vattenslang.
– Asfalten och stålet har expanderat på grund av värmen och gjort så att några klaffar har expanderat, säger en arbetare på plats.
ANNONS

Den ovanligt varma sommaren påverkar på alla möjliga sätt.

Nu har den långvariga värmeböljan gjort så Liljeholmsbron inte går att öppna.

– Det är värmen som gör så att stålet och asfalten har expanderat. Det beror på att det har varit varmt så länge. Klaffar i bron har expanderat. Det är så varmt att en bil som har stått där har gjort avtryck i marken, säger en arbetare på plats.

Felet upptäcktes vid 14-tiden

För att lösa problemet kyls nu bron ner med hjälp av en vattenslang.

Felet upptäcktes klockan 14 i dag, torsdag.

– När man skulle göra broöppning så fungerade det inte, säger Camilla Strümpel, pressansvarig på Stockholm hamnar.

Stålet har expanderat

Hon menar att det framför allt är stålet i kilarna som ska kila fast bron i vägläge och i upprätt läge som har expanderat. Nu hoppas Stockholms hamnar att det kalla vattnet ska göra sitt.

– Klockan 18.30 är det broöppning igen och då hoppas vi att det ska fungera.

Camilla Strüdel säger att det inte är första gången som broar i Stockholm har drabbats av värme på det här sättet.

ANNONS

– Det har hänt tidigare, när det är så här extremt väder så får man vara försiktig och inte tvinga upp en broöppning. Vi vill inte att biltrafiken ska påverkas.

Finns det några andra risker?

– Nej, inte vad vi kan se. Det här är ett känt problem. Tyvärr påverkar det ju sjötrafiken så att man inte kan ta sig igenom, men trafikstörningarna blir ju ännu större om bron skulle fastna i upprätt läge, säger Camilla Strümpel.