Liljeholmsbron rostar sönder- nu ska den rustas upp

Liljeholmsbron har flertalet rostskador och kommer nu utredas för en renovering av brons balkar.
Liljeholmsbron har flertalet rostskador och kommer nu utredas för en renovering av brons balkar.
Nu måste Liljeholmsbron rustas upp, enligt trafikkontoret. Klaffarna håller på att rosta sönder och grannar har klagat på oljud från bron vid fordonspassager.

Liljeholmsbrons klaffar är så slitna att de riskerar brons bäring och börjar nu enligt trafikkontoret att nå slutet av sin livslängd. Därför väntas trafiknämnden den 10 december besluta att trafikkontoret ska utreda renovering av klaffar och reparation av anslutande konstruktioner på Liljeholmsbron.

Utredningsprojektet får en budget på tre miljoner kronor. Den slutgiltiga budgeten för reparationerna förväntas hamna på 80 miljoner kronor.

De skador som trafikkontoret har upptäckt är åldersrelaterade skador, bland annat rost i stålbalkar och armeringsjärn. Något som kan äventyra brons säkerhet om det inte åtgärdas.

– Men bron är absolut inte farlig att använda som det är nu, i så fall hade den varit avstängd. Däremot skulle den bli farlig om några år om man inte gjorde något, säger Mattias Bengtsson Byström, pressekreterare vid Miljöpartiets kansli och knuten till trafikroteln i stadshuset.

I samråd med Trafikverket, Sjöfartsverket och Stockholms hamnar har trafikkontoret kommit fram till att sommarhalvåret 2017 skulle vara ett bra år att starta upprustningen.

Reparationerna beräknas ta ungefär ett halvår och kommer att påverka trafiken rejält – både körfält, gång- och cykelbanor minskas till hälften. Trafiken är därför tänkt att styras om, på ett sätt som man ska samråda om med SLL och trafikentreprenören.