ANNONS

Liljeholmsbrons upprustning skjuts upp

Tung trafik nattetid kommer att fortsätta att störa närboende i tre år till.
Tung trafik nattetid kommer att fortsätta att störa närboende i tre år till.
Slagen från bilar som kör över Liljeholmsbron ekar över Årstaviken och Hornstull. Trots klagomål från de boende dröjer upprustningen av bron ytterligare tre år.
ANNONS

För den som sitter i bilen kanske slagen från klaffarna på Liljeholmsbron inte är något som man reagerar så värst starkt på. Men för de boende i närheten har det blivit en konstant del av ljudbilden i området.

Åskmuller från bron

Lars Östberg, som bor på Hornsgatan i närheten av bron berättar att han har satt in treglasförnster för att bli av med det värsta mullret.

– Innan stördes jag ännu mer av ljudet, men det blev lite bättre när jag bytte fönster. Det är fortfarande störande nattetid, när stora lastbilar kör över i hög hastighet. Det är som ett åskmullerljud, säger han.

Redan 2015 hörde Lars Östberg av sig till trafikkontoret och undrade när de planerade att rusta upp den snart 100-åriga Liljeholmsbron. Då fick han svaret att det skulle ske under 2017. Båda klaffarna skulle bytas ut, för att på så sätt få bukt med oljudet.

Uppskjutet tre år

Hittills ingenting har hänt och nu ger trafikkontoret nya besked. Klaffbytet skjuts upp till år 2020.

– Anledningen till det är för att vi har kommit överens med Sjöfartsverket om att stänga farteden då, eftersom man ska rusta upp Danviksbron samtidigt. Genom att samköra projekten, slipper vi ha farleden stängd vid flera tillfällen, säger Erik Johansson, presstalesperson trafikkontoret.

Det är även så att andra projekt har högre prioritet än upprustningen av Liljeholmsbron, bland annat Slussenbygget.

Kan bli 30-väg

Eftersom klaffbytet dröjer, så planeras istället en hastighetssänkning på bron, från 50, som det är idag, till 30 kilometer i timman.

– Vi hoppas att en hastighetssänkning kan vara klar till våren. Det ligger hos trafikplaneringsenheten som ska ta ställning till det, säger Roland Kolmodin, handläggare trafikkontoret.

ANNONS

Även Lars Östberg hoppas att en hastighetssänkning ska hjälpa mot mullret från broklaffarna, men han är skeptiskt till om hastigheten kommer att hållas om det blir 30-väg.

– Den hålls ju inte idag, när det är 50, säger han och fortsätter:

– Det har ju låtit som att det varit angeläget att rusta upp bron tidigare, så man undrar hur säker den är idag. Jag tycker att man ofta ser reparatörer på bron. Så sent som idag var de där när det blev ett signalfel i samband med broöppning, säger han.

Kontrollerar bron varje år

Eftersom bron är så gammal och den har en konstruktion som gör att det inte går att svetsa, så måste trafikkontoret byta ut skruvar vid klaffarna varje år. Dessutom visade en inspektion av tätskiktet som gjordes 2016 att det var i så dåligt skicka att det måste bytas ut också.

Hur säker är bron?

– Vi gör årliga kontroller på bron och hade läget varit akut, så hade vi prioriterat om, säger Kolmodin.

Kostnaden för att rusta upp Liljeholmsbron kommer att kosta mellan 70-80 miljoner kronor.