Min lokala hjälte

Linbanan kan kompletteras – med häst och vagn

Genom att använda olika vagnar kan man variera kapaciteten för ekipagen, menar Sollentuna kommun.
Genom att använda olika vagnar kan man variera kapaciteten för ekipagen, menar Sollentuna kommun.
I framtiden kan det bli möjligt att åka häst och vagn mellan Stallbacken och Väsjön – på SL-kortet.

Det vill Sollentuna kommun som nu ska utreda om kollektivtrafik på kraftfoder är möjligt i praktiken.

Linbanan har länge varit huvudspåret när det gäller att försörja Väsjöområdet med kollektivtrafik.

Ett problem med den lösningen är dock att kopplingen till den befintliga bebyggelsen i Edsberg förblir svag.

Nu kan Mitt i avslöja att Sollentuna kommun utreder möjligheten att komplettera linbanan med en med ytterligare en tvärförbindelse – av ett något annorlunda snitt.

– Häst och vagn har större potential som kollektivtrafik än vad man kan tro. Den största utmaningen är, precis om med linbanan, att få med SL på tåget, säger Lars Bruntée på trafik- och fastighetskontoret.

Fördelarna är många.

Det är helt fritt från fossila bränslen och kräver inte några stora investeringar infrastruktur. Samtidigt är vagnparken förhållandevis billig, både i inköp och underhåll, menar Lars Bruntée.

– En annan fördel är att man kan hålla nere åverkan på natur och närmiljö till ett absolut minimum, det är något vi vet att många Sollentunabor också efterfrågar, säger han.

På ett extrainkallat sammanträde i morse beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott att gå vidare med en utredning av en linjesträckning från Väsjö torg, via sportfältet och Edsbergs centrum, ner till Stallbacken som därmed skulle återfå sin ursprungliga funktion.

– Vi ser att en förbindelse med häst och vagn skulle tillföra många kvaliteter utöver den rent logistiska nyttan. På samma sätt som båtpendling är en attraktiv möjlighet för Lidingöborna skulle en rask tur med ett fyrspann kunna bli en liten guldkant i vardagen för många Sollentunabor, säger Ann-Charlotte Lipizzaner (M), tillförordnad ordförande i kommunstyrelsen.

I den förstudie som presenterades i morse framgår att kommunen ser goda möjligheter till samarbete om driften med flera av de privata stall som finns i Sollentuna. Man har även diskuterat möjligheten att leasa fler dragdjur från häst-täta Vallentuna kommun som idag har ett överskott.

– Det här är en fråga som vi har drivit länge, dock helt utan framgång. Det är oerhört befriande att se hur Sollentuna vågar tänka utanför boxen, säger Emil Antonsson (S), oppositionsråd i Vallentuna till Mitt i.

Han menar att häst och vagn är ett transportmedel som ligger helt rätt i tiden och drar paralleller till den italienska slow food-rörelsen som uppstod som en motreaktion till snabbmaten.

– Jag tror att vi är redo för slow transport. Jag undrar om folk verkligen har så bråttom som de påstår? säger Emil Antonsson.

Sollentuna kommun är dock inte först ut med idén.

John Milton, trendanalytiker på Institutet för framtidsstudier, har följt utvecklingen på andra sidan Atlanten där odlings-aktivister i Portland inspirerats av Amish-rörelsen och börjat köra gratis häst-skjuts.

Han tror att häst och vagn kan slå stort även bland stockholmarna som är kända för att snabbt plocka upp influenser från USA.

– Jag tror att trenden med fixed gear-cyklar kommer att försvinna ganska snart. Häst och vagn är ett logiskt nästa steg för varje hipster med självaktning, säger John Milton.